Fällan i p-appen: 47 bilister fick böteschock

Bara för att du får upp rätt p-plats i appen är du inte säker. 47 bilägare fick böter – trots att de betalat i samma app som alltid. Men kommunen hade bytt system och godkände inte biljetterna. Nu vägrar de riva böterna.

Den 1 september tog kommunen över ansvaret för parkeringen vid stationen i Ängelholm. Från det datumet ska parkeringsavgiften betalas via Parkster eller E-park. Inte längre via Easypark. Trots detta gick det att betala med Easyparks app under hela september, den app som bilisterna var vana att använda. En av de som drabbades var Håkan Edvinsson, som fick trippla p-böter på rutan.

Enligt Easypark betalade totalt 140 personer sin p-avgift vid stationen via deras app under september, trots att biljetten inte längre var giltig där. Företaget erkänner problemet, och har tidigare meddelat att dessa kunder automatiskt kommer att få sina parkeringsavgifter återbetalda. De har även sagt att de ska hjälpa sina kunder i kontakten med kommunen för att försöka få eventuella böter strukna. Men detta tillåter inte kommunen. De vägrar riva p-böterna, trots att informationen varit missvisande.

En stor chock väntade för Håkan. Efter en jobbresa möttes han av tre parkeringsböter, då han hade betalat med fel app. Obs: Arkivbild.

Sedan kommunen tog över parkeringen har totalt 47 p-böter utfärdats. Björn Adlerberth, trafikingenjör vid Ängelholms kommun, meddelar nu att Easypark inte kan hjälpa sina tidigare kunder med att överklaga böterna.
– En överträdelse har skett om det saknas giltig parkeringsbiljett, och även om man har betalat via Easypark så är den biljetten inte giltig på våra parkeringsanläggningar, skriver han i ett mejl till HD.

Björn Adlerberth menar att inga undantag kan göras, även om informationen varit otydlig och bilister har haft en parkeringsbiljett.
– Tyvärr kan vi inte göra undantag från gällande regler, även om det fanns en aktiv parkeringsbiljett via en annan tjänst än de som vi har upphandlade, fortsatte han.

En av dem som blev drabbade är Håkan Edvinsson. När han kom tillbaka till parkeringen efter en tre dagar lång jobbresa i slutet av september hade han fått tre p-böter på totalt 1 800 kronor, då han som vanligt betalade via Easyparks app. Men Håkan är inte förvånad över att kommunen inte rivit p-böterna.
– Jag har full förståelse för att reglerna gäller. Det är likadant om man har sänkt hastigheten från 90 till 80 kilometer i timmen, och jag missar det för att jag har kört där varenda dag, då får jag ändå betala böter, säger han.

Och trots att Björn Adlerberth menar att Easypark inte kan hjälpa sina tidigare kunder med att överklaga böterna, hoppas Håkan ändå att företaget ska ta sitt ansvar. Förhandlingar pågår just nu.
– Min inställning mot Easypark är att vi har båda gjort fel, och då kan vi dela på de där böterna i en rimlig proportion, avslutar Håkan.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt