Bilmekaniker dyrare än advokat: 3500 kr timme

Bilmekaniker kan vara dyrare än advokat. Flera verkstäder vill inte uppge timpriser. 
– Vi tar 3500 kronor i timmen, men de flesta reparationer har fasta priser, uppger en märkesverkstad.

Timkostnaderna på många svenska bilverkstäder har blivit högra än vad en del advokater tar ut. Många har inte en aning om vad verkstaden tar per timme när de lämnar in bilen. Carup försökte ta reda på vad några stora verkstäder debiterar per timme, men många verkstäder vill inte lämna ut siffrorna. 

I dag har många reparationer ett fast pris, och kunden får inte veta hur mycket av kostnaden som är tid och hur mycket som är bildelar. Först när vi står på oss får vi veta att den dyraste verkstaden tar 3500 kronor när det inte finns ett fast pris.
– De flesta jobb ligger i en databas och har fasta priser. Men om vi debiterar löpande timpris är det 3500 kronor för en motorreparation, uppger verkstaden hos Volvo Car Retail i Kista utanför Stockholm. 

Så här ser prislistan ut för olika verkstäder:

Flera av verkstäderna vi kontaktat vill inte uppge timpriser, då många vanliga reparationer har fasta priser. Att få veta timpriset är nästan omöjligt.

VerkstadTimpris (kr/timme)
Volvo Car Retail Kista3 500 kronor (motorreparation)
Volkswagen Hammarby Sjöstad1 980 kronor (cirka)
MECA Willmans Däck Umeå1 100 kronor
Mekonomen Västerslätt Umeå1 060 kronor
Mechanum i Malmö
(avser BMW)
2 681 kronor
Toyota Center i Göteborg (Mölndal)Kan ej ge svar
Audi DanderydKan ej ge svar
Källa: Rundringning till verkstäder

Hos Audi i Danderyd kan de inte lämna ut vad de har för timpris, inte ens om det är en reparation som inte har ett fast pris.
– Vi kan inte svara generellt på timpriser. Vi har differentierade taxor för olika reparationer, och många vanliga arbeten ligger inlagt med fasta priser, säger en kundmottagare.

Hos flera större märkesverkstäder är det helt omöjligt att få veta vad timpriset ligger på  för till exempel en kopplingsreparation. De hänvisar istället till att jobben har fasta kostnader. Hos en Toyota-verkstad hänvisar kundmottagningen till verkstadschefen, som i sin tur hänvisar till vd:n. 
– Det är en väldigt konstiga fråga måste jag säga, vart ringer du ifrån? säger verkstadschefen. 

Jag förklarar för honom att jag är journalist och ringer runt till olika verkstäder i landet för att fråga vad de tar för timtaxa. 
– Okej. Då får du göra som så att du får ta kontakt med vår vd, men han är i Spanien nu.

Hos oberoende verkstäder är det betydligt lättare att få veta timpriset. I Umeå ligger timpriserna på MECA och Mekonomen strax över 1 000 kronor. Det är mindre än en tredjedel av den dyraste verkstaden, och hälften av vad vissa märkesverkstäder i storstäder tar. 

Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Verkstadsexperten Bo Ericsson på Fordonsjuristen är kritisk mot att verkstäder inte öppet vill redovisa hur stor del av kostnaden som är timpris. 
– Då skäms man ju för någonting. Man vågar inte berätta vad man tar i timmen. Alltså oftast är det så att man är hemlighetsfull eller en del kanske inte vet för att de är vana med fasta priser, säger Bo Ericsson.

Bo Ericsson blir förvånad över att Volvo Car Retail som ägs av Volvo Cars uppger ett timpris på 3500 kronor. Kostnaden är högre än vad många advokater tar, men idag har verkstäder många avancerade datorer för att kunna reparera bilarna. Samtidigt tror han att snittet för verkstaden är betydligt lägre. 
– 3500 kronor i timmen. Då ramlar jag själv baklänges, det är det högsta jag har hört. Men det kan ju vara så att man har så höga kostnader, så man tvingas ta ut den kostnaden. Även om man säger att man tar 3500 kronor i timmen, så frågan är vad har verkstaden i snitt? Och det kan jag säga på en gång, det är betydligt lägre, säger Bo Ericsson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt