Servicebesöket kostade Zack 160 000 kronor. Bilägaren chockad när han fick listan på alla fel på SMS.
– Det fanns inte en enda lampa som lös på min instrumentpanel, skrev Zack i en kommentar.
Zack älskar sin Audi. Men när han nyligen lämnade in bilen på service blev han både besviken och chockad. När han kom till verkstaden fick han först fylla i formulären själv, utan någon hjälp. Väntrummet kändes också ganska tråkigt. Det fanns bara en havregrynskaka och kaffe, vilket inte kändes särskilt lyxigt. Och eftersom tekniken blivit allt mer avancerad, tycker han att hela upplevelsen känns mindre personlig.
– På Audi gör de allt det där väldigt automatiserat, berättade Zack på TikTok.
Efteråt fick han ett sms med en länk som han kunde klicka på. Där listades allt som var fel med hans bil. En lång lista med skyhöga reparationspriser på 17 000 dollar, cirka 159 000 svenska kronor. Detta var Zack inte alls beredd på, och blev rejält chockad. Men ändå fick han inte ett enda personligt möte. Bara en knapptryckning på skärmen för att godkänna.
Verkstaden föreslog att hela frontgrillen och kamerasystemet skulle bytas ut, vilket skulle kosta 5 000 dollar, motsvarande ungefär 46 900 kronor.
–Det fanns inte en enda lampa som lös på min instrumentpanel. Det fanns en repa på min frontkamera. Rekommenderad service: Byt frontgrill och kamerasystem för 5 000 dollar, jag skojar inte ens, skrev Zach i en kommentar.
Zack hade åtminstone hoppats på en personlig förklaring eller lite guidning. Men allt han fick var en text, inte alls den premiumkänsla han hade väntat sig från biljätten. Men åtminstone en sak var rimligt i priset:
– En del av det var legitimt. Jag behöver verkligen ett däck och nya bromsar, berättade Zack i klippet.
Men det hindrade inte Zack från att kritisera företaget offentligt. Samtidigt säger många andra bilförare att lyxbilar inte längre känns lika lyxiga som tidigare, och tekniken får ofta kritik. Biltillverkare bygger in komplicerade pekskärmar och digitala funktioner som ofta bara gör saker svårare. Dessutom sparar många märken in på material i kupén, med mer plast och mindre premiumfinish. Då försvinner mycket av det som tidigare gjorde priset värt det.
Zack tycker att om lyxmärken som Audi ska ha högre servicekostnader, borde de erbjuda högre personlig service och bekvämlighet, inte bara en digital lista med kostnader. Han föreslog därför hur riktig lyxservice borde se ut: att bilen hämtas och lämnas, att få personliga videor som visar reparationerna, och en årlig ordentlig rengöring. Men istället möttes han av ett opersonligt bemötande, och en havrekaka.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.