Att gå på budgetalternativen när man väljer vinterdäck kan vara förenat med livsfara. I ett stort vinterdäcktest av dubbfria däck så får samtliga budgetalternativ underkänt.
– Kvaliteten och vinteregenskaperna är ofta långt ifrån tillräckliga.
När vintern närmar sig blir bra däck avgörande för säkerheten på vägarna. ADAC:s senaste vinterdäcktstest visar att alla däcken inte är lika säkra. Av 31 testade dubbfria vinterdäck i storleken 225/40 R18 klarade hela 11 modeller inte gränsen för godkänt och alla hör till budgetsegmentet.
– Skillnaden mellan de bästa och sämsta däcken kan vara avgörande – sekunder som avgör om du stannar i tid eller inte, skriver ADAC.
Testet omfattade både kända premiumdäck som Goodyear, Michelin och Continental där Carup tidigare skrivit om de bästa. Men även billigare märken som Landsail, Petlas och Radar. ADAC skriver att de ville testa däck från alla prisklasser för att se hur de presterar på snö, is, våt och torr väg. Resultatet visar tydligt: dyrare däck ger oftast bättre säkerhet. Budgetdäcken halkade ofta eller hade problem med bromssträckan.
– Resultaten är särskilt drastiska i den prisvärda budgetkategorin (14 däck). Nästan alla produkter misslyckas med att lösa de motstridiga målen mellan torra, våta och vinterförhållanden. Elva av budgetdäcken presterar så dåligt i minst en köruppgift att de måste klassificeras som otillräckliga. Dessa produkter utgör en absolut säkerhetsrisk för förare, skriver tyska bilistorganisationen ADAC.

11 vinterdäck som fick underkänt:
Märke/Modell | Pris (Euro) | ADAC-betyg | Säkerhet | Miljöbetyg |
---|---|---|---|---|
Radar Dimax Winter | 99 | 4,6 | 4,6 | 2,9 |
Nankang Winter Activa 4 | 112 | 5,2 | 5,2 | 3,7 |
Landsail Winter Lander | – | 5,3 | 5,3 | 2,8 |
Petlas SnowMaster 2 Sport | 128 | 5,3 | 5,3 | 2,9 |
Imperial Snowdragon UHP | 97 | 5,4 | 5,4 | 2,4 |
Tomket Snowroad Pro 3 | 107 | 5,5 | 5,5 | 2,0 |
Star Performer Stratos UHP | 95 | 5,5 | 5,5 | 2,3 |
Goodride SW608 | 96 | 5,5 | 5,5 | 2,8 |
Evergreen EW66 | 133 | 5,5 | 5,5 | 2,9 |
CST Medallion Winter WCP1 | 93 | 5,5 | 5,5 | 3,0 |
Syron Everest 2 | 126 | 5,5 | 5,5 | 3,2 |
De underkända däcken visar stora brister i säkerhet och bromsförmåga. Testet understryker tydligt att ett billigt däck kan kosta både pengar och liv. Skillnaden kan vara skrämmande. På våt väg kan bromssträckan skilja över 15 meter mellan bästa och sämsta däcket.
– När testbilen med Goodyear UltraGrip redan har stannat, rullar bilen med Syron Everest 2 fortfarande i nästan 46 km/h, skriver ADAC.
Budgetdäcken som underkändes har ofta bristande grepp på snö och is. Vissa klarar knappt att stanna på is när bromsen trycks ner. ADAC varnar särskilt för att alla dessa däck ändå har den officiella vintermärkningen som är snöflingan:
– Kvaliteten och vinteregenskaperna är ofta långt ifrån tillräckliga.

Två budgetdäck klarade sig bättre än övriga: Matador MP93 Nordicca och Momo W-20 North Pole fick “tillräckligt” i säkerhet.
– Det är visserligen med små brister, men ändå ett acceptabelt alternativ för den som kör lite och försiktigt.
Alla andra, inklusive CST Medallion Winter WCP1, Petlas SnowMaster 2 Sport, Nankang Winter Activa 4, Landsail Winter Lander och Evergreen EW66 bedöms som direkt riskfyllda på vintervägar.
– Man får vad man betalar för, sammanfattar ADAC testet.
Den som lägger mer pengar på sina vinterdäck får bättre kvalitet och säkerhet. I det mellersta segmentet finns det acceptabla däck, men de billigaste däcken kan vara direkt farliga. Testet visar tydligt att ett billigt dubbfritt vinterdäck inte alltid är en bra affär. Och att säkerheten på vintern inte bör kompromissas. För dig som är ute efter nya vinterdäck har Carup tidigare skrivit en omfattande sammanfattning av flera däcktester som du hittar här.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.