Biljätte med 160 000 i akut kris: ”Perfekt storm”

En av bilvärldens giganter befinner sig på randen till katastrof. Vd:n för biljätten med 160 000 personer har sparkats. Nu fruktar experter att skuldberg och övergång till elbilar ska knäcka ZF.
– Det här luktar oerhört mycket kaos vid Bodensjön, säger tyska fordonsprofessorn Ferdinand Dudenhöffer.

ZF är en av bilvärldens verkliga giganter. Zahnradfabrik Friedrichshafen grundades redan 1915 och började bygga drivlinor till zeppelinare. De gick över till bilar och växte till en gigant när Tyskland sattes på hjul efter andra världskriget. Idag levererar de nästan alla delar som behövs för att bygga mekaniken till en bil: växellådor, chassi, styrsystem, krockkuddar, elektronik med allt från kontakter till självkörning. De är leverantörer till nästan alla stora biltillverkare från Volkswagen till Tesla och omsätter 450 miljarder kronor per år. 

Men nu skakas företaget av akut kris och ledarkaos. I förra veckan sparkades vd Holger Klein oväntat strax efter att han uppträtt officiellt med förbundskansler Friedrich Merz. Strax senare fick även hans kronprins Peter Laser gå från ZF. Turbulensen kommer mitt i dramatiska spartider för ZF. 1000-tals anställda ska lämna bjässen med 160 000 anställda. Tyska affärstidningen Handelsblatt kallar det för en ”perfekt storm” i miljardföretaget. Efter rader av konkurser hos mindre bildelstillverkare stiger oron i Tyskland. 

Krismötena avlöser varandra vid ZF:s huvudkontor i Friedrichshafen vid Bodensjön i Tyskland.

Efter stora förvärv runt om världen har ZF skulder på över 110 miljarder kronor. Samtidigt sätter övergången till elbilar och konkurrensen från Kina allt hårdare press på ZF. Kassaflödet är så dåligt att de saknar kraft för nya stora teknikinvesteringar. Experter fruktar att räntebetalningarna på skuldberget på 110 miljarder kronor ska bli övermäktigt. 

För att rädda företaget genomförde den sparkade vd:n Holger Klein ett sparpaket på 65 miljarder kronor per år. Precis när de kommit mål får han sparken. Nu tar en ny vd över rodret för den läckande skutan. Nu ska Mathias Miedreich som kom till ZF så sent som i januari navigera över bilvärldens stormiga hav. 

Nya vd:ns första drag blev att sparka ännu fler anställda.

ZF är inte börsnoterat och insynen i företaget är begränsad. Branschexperter i Tyskland är nu oroliga att den stiftelseägda giganten ska kollapsa. Nya vd:ns första drag ökade inte optimismen. Ännu fler anställda ska få gå. 
– Vi måste minska kostymen så att de anställda som fortsätter att arbeta för oss inom drivlinans avdelning har en framtid, säger Mathias Miedreich, enligt Südkurier.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt