Ford befinner sig i fritt fall i Europa. Försäljningen har kollapsat och av märkets populäraste elbilsmodell i Sverige har färre än 100 exemplar registrerats i år. Elbilssatsningen har blivit ett fiasko och nu väntar personalnedskärningar.
Fords marknadsandel har mer än halverats sedan 2021. I Sverige rullar totalt 381 000 Ford, men under 2025 har bara nya 6 300 exemplar registrerats. Av dessa utgör en hög andel transportbilar. På personbilssidan står märket för mindre än 2 procent av nyförsäljningen.
Inte heller elektrifieringen har lyckats vända utvecklingen. Av det totala antalet registrerade Ford i Sverige är 1,6 procent elbilar. Ford Capri, som i grunden är en Volkswagen ID.5, har hittills bara lockat 192 svenska köpare. Nu läggs även originalet ID.5 ned som ett resultat av sviktande efterfrågan för nischade coupésuvar. Av Ford Explorer, som bygger på Volkswagen ID.4, finns 650 exemplar. Ford Mustang Mach-E har gått bäst med 4 200 registreringar totalt. Men i år har bara 94 nya tillkommit, en dramatisk nedgång.

Fords elbilar floppar och produktionen i Köln stryps nu till bara ett skift. Upp till 1 000 jobb kan försvinna när Capri och Explorer inte får fäste. Ford själva pekar på föränderliga regelverk, bristande laddinfrastruktur och sänkta subventioner.
Efter att Hedin Group tog över som importör 2021 har återförsäljarnätverket konsoliderats kraftigt. Från 30 återförsäljare av Ford i Sverige krymptes antalet till fem, fördelat på 66 försäljningspunkter. Så sent som i december 2024 har Hedin också förvärvat Fords import- och återförsäljarnätverk i Finland.
Fords framtid i Europa ser allt mer osäker ut. Märket som en gång toppade försäljningsstatistiken har svårt att hävda sig i den nya elbilseran och frågan är hur länge återbruket av gamla modellnamn räcker när kunderna sviker.
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.