Det är en av de mest fruktade lamporna i bilen. I värsta fall kan hela motorn ryka om du fortsätter köra. Men det kan finnas enklare orsaker bakom lampan – som du kan lösa själv på plats.
När motorlampan lyser så börjar tankeverksamheten direkt att tänka på dyra verkstadsbesök och krångliga motorfel. Men trots att en varning alltid ska tas på allvar finns det flera oväntade orsaker som kan få lampan att tändas. Några av dem är förvånansvärt enkla att åtgärda själv, skriver ad.
När motorlampan lyser handlar det i grunden om att bilens elektronik upptäcker ett fel i motorn, bränsleinsprutningen, tändningen eller avgassystemet. I värsta fall kan det peka på problem med katalysatorn eller lambdasonden. Något som kan bli väldigt dyrt om man ignorerar varningen. Därför rekommenderas alltid en snabb kontroll på verkstad om lampan inte slocknar. Men innan du bokar tid kan det löna sig att gå igenom några enkla punkter.

En av de vanligaste och mest förbisedda orsakerna är att tanklocket inte sitter ordentligt. På de flesta bilar från de senaste tjugo åren kan en lös eller felvriden tanklockspackning få systemet att registrera ett läckage i bränslesystemet och då tänds lampan. Har du nyligen tankat är det därför smart att börja med att kolla att locket är riktigt åtdraget och inte skadat.
En annan lurig felkälla är så kallad falsk luft. Om motorn drar in luft från ett ställe där den inte ska, till exempel genom en spricka eller en dålig slang, kan sensorerna reagera och varningslampan gå igång. Även problem med strömförsörjningen kan trigga samma reaktion.

Men det mest oväntade och mest banala är att en felplacerad golvmatta kan spela in i bilden också. Du kanske nyligen har tvättat bilen, tagit ut mattan och sedan satt dit den igen. Om mattan då ligger och skaver mot gaspedalen kan systemet uppfatta det som ett fel i gasreglaget och tända lampan, trots att motorn egentligen är frisk.
I många fall slocknar lampan av sig själv när felet försvinner, eller efter att bilen startats om. Men fortsätter den att lysa, eller om den blinkar eller lyser rött, är det dags att agera direkt och ta kontakt med verkstad eller vägassistans. Då kan det handla om ett verkligt motorfel som riskerar att bli både kostsamt och farligt om det inte åtgärdas snabbt. Eller om du fortsätter köra vidare med motorlampan lysandes.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.