Ny elbil går 80 mil: ”Gör andra bilar osäljbara”

Elbilen som ska spöa kineserna och Tesla. Bilexperten Alrik Söderlind tror att nya BMW Neue Klasse är världens bästa elbil och kan göra modeller från bland annat Audi och Volvo osäljbara.
– Det blir mycket svårt att motivera att välja en förbränningsmotorvariant, säger Alrik.

Idag premiärvisade BMW sin största nyhet på många år. Nya elbilen Neue Klasse ska revolutionera deras sätt att bygga elbilar. Först ut är SUV:en BMW iX3 som får 80 mils räckvidd. Men den är mer än en elbil. Den sätter stuket för alla kommande BMW-bilar. Kände bilexperten Alrik Söderlind bevakade premiären har redan fått gå igenom BMW:s världsnyhet och är lyrisk i sin nya film. 

Han förutspår att den kommer att slå ut många bensinbilar och konkurrerande elbilar.
– Den här bilen kan förändra allt. 80 mils räckvidd, supersnabb laddning till ett pris som kan göra en hel del bilar osäljbara. Jag tänker på Audi Q6 eller varför inte Volvo XC60. Den sätter också en hel del kinesiska elbilar på pottan, säger Alrik Söderlind.

Screenshot

Bilen kommer att förändra alla BMW:s bilar.
– BMW har tagit i från grunden med sin nya plattform kallad Neue Klasse – för alla kommande BMW-modeller. Ja, det handlar inte bara om elbilar, även laddhybrider, förbränningsmotorbilar och vätgasbilar kommer att bygga på Neue Klasse-tekniken.

BMW iX3 får en räckvidd på 805 km och laddar med 400 kW vid snabbladdaren. Prislappen i Sverige börjar på 749 500 kronor. BMW iX3 50 xDrive drivs av två elmotorer som tillsammans genererar en effekt på 345 kW/469 hk och 645 Nm i vridmoment. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder och når en topphastighet på 210 km/h. Den elektriska fyrhjulsdriften består av en elektriskt exciterad synkronmotor (EESM) på bakaxeln och en ny asynkronmotor (ASM) på framaxeln.

Enligt BMW minskar drivlinetekniken i Neue Klasse energiförbrukningen med 40 procent jämfört med förra (femte) generationens BMW eDrive-teknik. Det nya batteriet på 108,7 kWh har en 20 procent högre energidensitet jämfört med tidigare. Högspänningsbatteriet kan laddas från 10 till 80 procent kapacitet på 21 minuter. 

Från mars 2026 kommer också funktioner för dubbelriktad laddning vara tillgängligt, vilket innebär att den kan användas som en energikälla för en mängd olika applikationer. Funktionen Vehicle-to-Load (V2L) förvandlar bilen till en mobil powerbank, som kan förse elektriska enheter med ström under färd. Modellen är också förberedd för Vehicle-to-Grid (V2G)-applikation, vilket i framtiden gör det möjligt för kunder att koppla sin bil till energimarknaden. Bilen har också nya datorer, BMW kallar det för fyra superhjärnor. Det blir BMW:s första riktigt mjukvarudefinierade bil. 

BMW iX3 Neue Klasse är 4 782 millimeter lång (2 897 millimeters hjulbas), 1 895 millimeter bred och 1 635 millimeter hög, har nya BMW iX3 de karakteristiska proportionerna för en SAV. Lastutrymmet kan ökas från 520 till maximalt 1 750 liter genom att fälla ner baksätets ryggstödselement vid behov. Det extra förvaringsutrymmet under motorhuven rymmer ytterligare 58 liter last. Kunder som behöver ytterligare transportkapacitet kan utrusta sin bil med elektriska infällbara/utfällbara dragkroken. Den maximala släpvagnsvikten för nya BMW iX3 50 xDrive är 2 000 kilo.

– Nya BMW iX3 är en modell som verkligen passar den svenska marknaden, med rekordlång elektrisk räckvidd och supersnabb laddning paketerad i ett SUV format i mellanklassen. Den här modellen är ett bevis på att BMW fortsätter att utveckla framtidens körglädje, med fokus på effektivitet, innovation och användarvänlighet. Den är perfekt för svenska köpare som söker en pålitlig och modern el-SUV för både vardag och längre resor, säger Johanna Minding Kriisa, Managing Director BMW Sverige.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt