Batteriet i Toyota Auris förlorade hela 87 % kapacitet efter bara 10 000 mil. Mekanikerna kände igen problemet direkt. En liten missad detalj slog ut 26 av 28 celler i batteriet.
Toyota är sannolikt ett av de företag som kan mest om hybridbilar. De har jobbat med dem i nästan 30 år, och miljontals Toyota- och Lexus-hybrider har redan rullat på vägarna världen över. Men trots all erfarenhet är det inte säkert att deras hybridsystem är de mest avancerade rent tekniskt. Långt ifrån. Det menar i alla fall EV Clinic, en av Europas mest kända verkstad som är specialister på elbilar.
EV Clinic har byggt sitt rykte på att identifiera, reparera och korrigera ingenjörsmissar i många elbilsmodeller, inklusive Tesla. Även deras kroatiska landsmän på Rimac bjuder regelbundet in dem till både fabriken och ingenjörsavdelningen, för att ta del av deras expertis. Nu har EV Clinic visat ett fall med en Toyota Auris Hybrid med en enorm batterinedbrytning. På 10 000 mil tappade batteriet 87 %, av sin kapacitet.


En nedbrytning på 87 % betyder alltså inte att så mycket kapacitet återstår, utan att 87 % av batteriets kapacitet har gått förlorad. 26 av 28 av batteriets celler var nedbrutna.
– Orsaken till problemet är det enkla termiska hanteringssystemet. Batteriet har bara en fläkt för luftflöde. Och samtidigt sitter batteriet under baksätet vilket ger ytterligare begränsat luftflöde. Det finns heller ingen vätskekylning i modellerna., säger mekanikerna på EV Clinic till Piata Auto.
Om det då uppstår problem med filtret i batteriets ventilationssystem, exempelvis om det blir igensatt av någon anledning, kan fläkten inte längre säkerställa den mängd luftflöde som behövs. Då riskerar battericellerna att överhettas, vilket bidrar till att nedbrytningen går mycket snabbt. Systemet har heller ingen sensor som kan identifiera bristen på luftflödet, så bilägaren själv vet i många fall inte om problemet.


Filterproblem är relativt vanliga bland Toyota-ägare, därför är det rekommenderat att byta filter regelbundet. Men samtidigt menar EV Clinic att i större Toyota-modeller uppstår problemen mycket mer sällan. Det beror på godare utrymme för batterikåpan och större ventilationskanaler. Men i Toyota Auris, och även Yaris, finns inte så mycket plats runt batteriet. Det gör att värmen inte kan försvinna lika lätt. Därför är det extra viktigt att filtret och ventilationssystemet fungerar väl, för att batteriet ska må bra.
Mekanikerna påpekar ytterligare ett problem med Toyotas batterihanteringssystem. Systemet mäter inte cellernas faktiska kapacitet, utan endast spänningsskillnaden mellan cellerna. Om en stor skillnad uppstår genererar systemet en varning. Men om alla celler degraderas i jämn takt upptäcks inte problemet. Det innebär att systemet kan fortsätta fungera, trots enorma nivåer av nedbrytning – som i detta fall.
Men i all kaos påpekar EV Clinic dock en positiv aspekt: priset för att byta ett nytt batteri på en officiell Toyota-verkstad i Kroatien för denna Auris Hybrid är endast 22 000 kronor, inklusive arbete och avgifter. Det är betydligt billigare än för hybridmodeller från andra märken. Vid en nedbrytning på 87 % av alla battericeller är punktreparationer inte längre ett alternativ — en fullständig batteribyte helt enkelt den logiska lösningen. Därför tog EV Clinic inte arbetet själva, utan hänvisade ägaren till en Toyota-verkstad för ett komplett batteribyte.
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.