Vätgasbilar döms ut på bred front. Men BMW vägrar att ge upp. Nu ska de börja tillverka ett förbättrat bränslecellsystem. Nya systemet ska bli snålare och ta 25 procent mindre plats.
Vätgasbilar har floppat och till och med Toyota börjar krokna. De utsläppsfria bilarna fungerar väldigt bra, men det obefintliga nätverket med vätgasmackar sätter krokben för köparna. Toyota har till och med blivit stämda av köparna till sin vätgasbil Mirai eftersom ägarna inte kan tanka.
Men nu kommer nyheten att BMW satsar vidare på vätgas tillsammans med Toyota. BMW Group förbereder nu för serieproduktion av bränslecellssystem.
– Tekniken kommer att utgöra ett viktigt komplement i märkets framtida drivlineportfölj och förstärka dess tekniköppna strategi. De första prototyperna av den tredje generationens bränslecellssystem är redan under utveckling vid koncernens kompetenscenter i München och Steyr, med sikte på produktionsstart 2028, uppger företaget i ett pressmeddelande.

Det nya systemet utvecklas av BMW Group och Toyota Motor Corporation gemensamt. Det ska kunna användas både i personbilar och kommersiella fordon. Ny teknik ska göra tekniken mer gångbar – om det nu går att tanka. Utrymmet som upptas av bränslecellssystemet har minskats med cirka 25 procent. Den tredje generationen kan sömlöst integreras i framtida fordonsarkitekturer.
Systemet förväntas bli väsentligt effektivare än sin föregångare. Detta uppnås genom uppgradering av individuella komponenter som baseras på den drivteknik som utvecklats gemensamt med Toyota, samt genom förbättrade driftsstrategier. Det ska ge ökad räckvidd och effekt kombinerat med lägre energiförbrukning. Bränslecellen i en vätgasbil laddar ett batteri som driver en elmotor. Kritikerna hävdar dock att den aldrig kan lika energieffektiv som en elbil.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter