Koenigseggs mirakellåda – som slår elbilar

Koenigsegg har släppt lös ett nytt vapen. En teknik så snabb att den slår elbilarnas brutala acceleration. Resultatet blev ett världsrekord som får konkurrenterna att tappa hakan.

Kampen om vem som kan accelerera snabbast har blivit en prestigestrid mellan Koenigsegg och elbilstillverkaren Rimac. I somras snuvade kroatiska Rimac den svenska hyperbilstillverkaren på världsrekordet 0–400–0 km/h. Men på ett flygfält i Örebro den 7 augusti kom svaret och det var brutalt. Bakom rekordet finns en viktig detalj – det som Koenigsegg beskriver som en teknologisk revolution.

– Att vi uppnår denna prestandanivå med en produktionsbil som använder en förbränningsmotor med enbart bakhjulsdrift är nästan magiskt och visar att ”sanningar” kan skrivas om, säger Christian von Koenigsegg.

Bakom rekordet på 25,21 sekunder som var mer än en halv sekund snabbare än Rimac Nevera finns inte bara rå kraft. Utan Koenigseggs LST, Light Speed Transmission. Det är en växellåda utvecklad helt och hållet i Ängelholm som har nio växlar och sju multidiskkopplingar i ett extremt kompakt och lätt paket. Till skillnad från vanliga dubbelkopplingslådor kan den hoppa mellan vilka växlar som helst på ett ögonblick, utan att passera mellanliggande steg.

Hemligheten heter UPOD (Ultimate Power On Demand) som hela tiden räknar ut vilken växel som ger mest effekt och lägger i den direkt. Är du i sjunde växeln och behöver fjärde för maximalt grepp och acceleration så hoppar LST dit utan omvägar på ett ögonblick.

Inför rekordkörningen hade Koenigsegg dessutom laddat med en uppdaterad mjukvara, kallad Absolut Overdrive, som finjusterar samspelet mellan motor och växellåda och introducerar ett nytt vridmomentkontrollsystem. Effekten är att bilen kan utnyttja greppet bättre och minska behovet av traditionell antispinn.

– Våra mjukvaruingenjörer har finjusterat och justerat Light Speed Transmission och Engine Management-systemet. De har introducerat ett nytt vridmomentkontrollsystem som hanterar Absoluts grepp som aldrig förr, säger Christian von Koenigsegg.

Men lådan är bara halva hemligheten. Jesko drivs av en 5,0-liters dubbelturboladdad V8 som är byggd för extremt höga varvtal upp till 8 500 rpm. Den har en platt, ultralätt vevaxel som väger bara drygt 12 kilo och saknar ett traditionellt tungt svänghjul. Det gör att motorn svarar nästan omedelbart på gaspådrag precis som i en Formel 1-bil och ger en acceleration som känns lika direkt som i en elmotor. Superlätta vevstakar och kolvar bidrar till att motorn varvar upp snabbare än någon annan serietillverkad V8.

Med den här kombinationen av mekanik och intelligens hävdar Koenigsegg att de nu kan matcha och slå den precision som elbilar har i sina elmotorer. Och det med en V8 utan elektrifiering och bara två drivande hjul.
– En utvecklingsnivå som inte setts sedan den moderna dubbelkopplingstekniken introducerades vid sekelskiftet, säger Koenigsegg själva om deras LST.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt