Nu kommer effekten av svarta juli. En gigantisk konkurs hos en bilhandlare skakar Tyskland. Jätten hade 32 000 bilar i sitt lager.
Matthias Matthes har drivit familjeföretaget Matthes i Köln. Han tog över rodret för några år sedan med uppdraget att leda företaget in i framtiden. Nu går den gigantiska bilhandlaren i konkurs. Matthes har varit en av de största bilhandlarna i Tyskland med anläggningar i Nordrhein-Westfalen med en filial i Berlin. Enligt konkursansökan från Kölns tingsrätt har de hela 32 000 bilar i sitt lager. Vad som händer med dem och alla de som gör affärer med företaget är okänt.
Matthes sålde både nya och begagnade bilar. De erbjöd nya bilar från Volkswagen, Kia, Hyundai, Suzuki och Dacia. Konkursförvaltaren Mike Westkamp har hittills varit sparsam med kommentarer, uppger Auto Motor und Sport. Han har precis börjat arbetet med att gå igenom företagets tillgångar. Nu ska de gås igenom och sedan ska han diskutera med fordringsägarna om att sälja Matthes inventarier och billager för att betala skuldhögen som till slut blev omöjlig att hantera för Matthias Matthes.

Juli blev en svart månad för den tyska ekonomin. Konkurserna ökade med hela 20 procent inom alla branscher. Bilbranschen verkar mest utsatt. När tiderna blir sämre väljer konsumenterna att skjuta upp sina bilköp. Effekterna slår stenhårt mot landets bilhandlare.
Samtidigt har en ökad internetförsäljning av bilar börjat ge effekt. Nya aktörer säljer framförallt begagnade bilar på nätet. De kan hålla nere kostnaderna för anställda och lokaler i dåliga tider. För Matthes kunder väntar en osäker tid. De som redan har köpt sin bil och har garantitid kvar ska få besked av konkursförvaltaren om vad som gäller. Detsamma för dem som beställt en bil, men som ännu inte levererats. Dessa kommer att få besked längre fram om de kommer att få bilen överhuvudtaget.
I Tyskland har antalet konkurser skjutit i höjden sedan pandemin. Många branscher blöder. Inte minst bilhandeln som står inför stora utmaningar. Matthes har varit en av de största bilhandlarna i Nordrhein-Westfalen under flera decennier. Att de trots sin storlek går omkull ses som ett tecken på att fler kommer att följa efter.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.