Årets bil 2024 har blivit ett ovanligt bra bilklipp att privatleasa. Den är billigare än Volkswagen ID.3. Och nu kan du spara över 80 000 kronor på den.
Elbilen Renault Scenic E-Tech utsågs till Årets bil 2024. Den helelektriska SUV:en har hyllats för sin långa räckvidd, rymliga interiör och moderna design, och konkurrerar med modeller som Tesla Model Y och Hyundai Ioniq 5. Med upp till 610 kilometers räckvidd enligt tillverkaren och snabbladdning från 15 till 80 procent på cirka 37 minuter så är det en elbil som kan täcka många behov.
Utöver tekniken erbjuder Scenic E-Tech gott om plats med 545 liter bagageutrymme, smarta förvaringslösningar och ett responsivt infotainmentsystem. Komforten är enligt betygen hög, med tyst gång, adaptiv farthållare och döda-vinkelvarning som standard. Bilen är dessutom byggd med en hög andel återvunna material.


Men just nu är det inte bara utrustning och körupplevelse som lockar. Utan också prislappen som är förvånansvärt låg. Den kostar nämligen mindre att privatleasa än en Volkswagen ID.3, trots att ID.3 ofta marknadsförs med ett lägre pris och är Sveriges mest privatleasade bil just nu. Men det är ett lockpris som kommer bli betydligt dyrare än vad som initialt anges, vilket vi skrivit om tidigare.
VW:s låga siffra bygger på en kontantinsats på 30 000 kronor, vilket gör att den verkliga månadskostnaden hamnar på 4 595 kronor. Renault Scenic E-Tech å andra sidan går att köra hem för 4 390 kronor i månaden, utan insats och med 1 000 mil per år inkluderat. Den är både större och har bättre räckvidd i grundmodellen (427 km) än ID.3:an (330 km). Och att välja privatleasing kan löna sig stort just nu.

Att köpa en ny Scenic E-tech kostar från 475 000 kronor. Med ett billån på 80 procent, ränta på 6 procent och en värdeminskning på 40 procent efter tre år landar totalförlusten på runt 237 880 kronor. Privatleasing under samma period kostar totalt 158 040 kronor. Det är nästan 80 000 kronor mindre än att köpa och sälja efter tre år. Men då får du räkna med att ha ett begränsat antal mil du får köra.
Just nu är det svårt att hitta ett mer fördelaktigt sätt att köra hem Årets bil än via privatleasing. Särskilt när den till och med är billigare än en ID.3, trots att den på pappret kan se dyrare ut. Men det finns också andra prispressade erbjudanden som bilförsäljarna lockar med just nu. Exempelvis en nästan ny lyx-Porsche, eller fyrhjulsdrivna Subaru outlander, alternativt Kia EV3.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.