Mercedes svenske vd skrotar lyxstrategin

Svenska Ola tvingas skrota lyxstrategin. Mercedes vänder blad och vill sälja bilar till nya kunder.
– Vi har aldrig kallat vårt märke för det, säger Ola Källenius till Handelsblatt.

Mercedes vinst sjönk till mindre än hälften första halvåret i år jämfört med samma period förra året. Den åldrande tyska biltillverkaren noterade en blygsam vinst på 30 miljarder kronor. Samtidigt är konkurrensen från Kina mördande. Tidigare var det en skattkammare för tyskarna. Nu är de i princip utraderad från den kinesiska marknaden. 
– Komplexiteten i den bransch som vi arbetar i är väldigt hög just nu, säger Ola Källenius.

Därför går Mercedes svenska vd ut med nyheten att man inte längre planerar att vara ett bilmärke som fokuserar enbart på lyx. Mercedes vill bredda sig och hitta nya kundgrupper. I framtiden tänker man bygga bilar även för en mindre köpstark kundgrupp.
– Vårt mål är att erbjuda kunderna det mest eftertraktade inom alla våra segment, säger Ola Källenius. 

Vad den nya strategin innebär fick vara osagt i intervjun med Handelsblatt. Ändå verkar det som om Mercedes i framtiden kommer att bygga bilar för en bredare massa. Samtidigt erkänner de att man är försenad med elektrifieringen.
– Vi investerar i flera olika drivmedel under en längre tid av den anledningen, säger Ola Källenius. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt