Offentliga parkeringar fylls av osålda Teslor

I Kalifornien har osålda Teslor börjat svämma över offentliga parkeringsplatser. Bilarna flyttas runt för att slippa parkeringsböter. Beräkningar visar att Teslas lager kan ha vuxit till över 100 000 elbilar.

Invånarna i den lilla staden Signal Hill i Kalifornien har vaknat upp till ett märkligt fenomen: gatorna fylls av nya Teslor som ingen verkar köra. Bilarna, med tillfälliga registreringsskyltar och identiska modeller, dyker upp på olika platser i bostadsområden – och byter plats med jämna mellanrum.
– Det kändes som att de bara dök upp över en natt, berättar en boende som vid ett tillfälle räknade till 24 bilar utspridda i kvarteren, säger en boende enligt CarScoops.

Signal Hill ligger i Los Angeles County där parkeringsplatser redan är en bristvara. Att få in två dussin extra bilar på gatorna är därför inget som går obemärkt förbi. Lokala parkeringsvakter har satt varningar på vissa fordon, men enligt reglerna får de stå så länge de flyttas minst var 72:e timme. Det verkar som om bilarna flyttas just för att undvika böter.

Allt pekar mot att det är Teslas lokala återförsäljare som står bakom parkeringsexpansionen. Företaget har tidigare använt tomma ytor som överskottslager, bland annat en nedlagd galleria i Missouri och mindre parkeringsplatser i Miami. Men i Signal Hill är det offentliga gator som nu tycks agera förvaringsplats. Tesla har inte svarat på frågor från media och lokal polis samt bärgningsfirmor lämnar heller inga klara besked.

Teslor parkerade på en parkeringsplats utanför gallerian i Moussouri.

Att Tesla sitter på mycket osålda bilar är ingen hemlighet. I företagets senaste kvartalsrapport framgår att de under Q2 2025 producerade 481 295 fordon men bara sålde 435 059. Det betyder ett lageröverskott på drygt 46 000 bilar under kvartalet och med Model Y som Teslas mest producerade modell är det troligt att många av dem tillhör just den serien. Men lagret är mycket större än så. Med hjälp av AI har vi räknat ut hur stort hela lagret faktiskt är.

Tesla redovisar i sin rapport hur många ”days of supply” de har. Alltså hur många dagars försäljning som står stilla i lager globalt. För Q2 2025 är siffran 24 dagar. För att räkna om det till faktiska bilar tar man kvartalets totala leveranser, 384 122 fordon och delar det med antalet handelsdagar i kvartalet som är 75. Det ger en genomsnittlig daglig försäljning på cirka 5 122 bilar. Multiplicerar man det med 24 dagar får man ungefär 123 000 bilar i lager vid kvartalets slut. Det är alltså hela lagret, medan de 46 236 bilarna bara visar hur mycket lagret växte under just Q2.

Varför de hamnar på småstadsgator i Kalifornien återstår att få ett rakt svar på. Men för de boende i Signal Hill är problemet redan högst påtagligt. Och kanske är det här bara en liten glimt av hur Teslas växande bilberg börjar märkas även utanför företagets fabriker och försäljningslokaler.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt