När förbjuds bensin- och dieselbilar i EU? Blir elbilar obligatoriska då? Här reder vi ut exakt vad som gäller efter EU:s senaste regeländringar.
För några år sedan bestämde sig EU för att ta fram ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2035. Reglerna togs fram för att minska koldioxidutsläppen och nå klimatmålet 2050. Men sedan dess har en del saker förändrats och i dag är många förvirrade över vad exakt som gäller.
En viktig sak att förstå om förbudet mot bensin- och dieselbilar är att det enbart gäller försäljningen av nya bilar. Det kommer alltså fortfarande vara tillåtet att köra och köpa begagnade bilar med förbränningsmotor även efter 2035. Flera biltillverkare har försökt driva igenom undantag för laddhybrider, men än så länge har EU-parlamentet inte gjort några förändringar. Som läget ser ut i dag kommer inga nya bilar med förbränningsmotor att få säljas från och med 2035. Nederländska Top Gear har sammanställt en översikt över reglerna och planerna som de ser ut nu.

Senaste regeln: företag måste köpa elbilar
I mitten av juli 2025 avslöjade tyska tidningen Bild Am Sonntag att EU-kommissionen vill införa ett förbud mot hyr- och tjänstebilar med förbränningsmotor. Från 2030 ska alla företag inom unionen vara tvungna att köpa in utsläppsfria bilar. Förslaget har kritiserats enormt i Tyskland och andra länder med en stor bilindustri, men för att de ska börja gälla måste det röstas igenom av EU-rådet.
Möjlig räddning av förbränningsmotorer?
En räddning för förbränningsmotorer hade kunnat vara syntetiska och klimatneutrala bränslen. Som reglerna ser ut i dag finns det ett undantag i lagstiftningen som tillåter bilar att säljas efter 2035 om de drivs med syntetiska bränslen. Ett stort problem är dock att syntetiska bränslen och vanlig bensin är nästan identiska. Det gör det svårt att kontrollera att en bil faktiskt körs enbart på det syntetiska bränslet.

Många tillverkare utvecklar i dag olika typer av syntetiska bränslen, men det är fortfarande en lång väg kvar innan de kan bli en verklig räddning för förbränningsmotorn. I dag är det dyrt att producera syntetiska bränslen, och det kommer med stor sannolikhet att vara betydligt billigare att ladda en elbil än att tanka med dessa bränslen. En annan stor nackdel är att produktionen i sig ger släpper ut massor av utsläpp, vilket gör tekniken mindre klimatneutral än vad man kan tro.
Hur påverkas mindre tillverkare?
Vissa tillverkare kommer faktiskt att få fortsätta producera bilar med förbränningsmotor även efter 2035. Enligt undantaget i EU:s regler får tillverkare som producerar färre än 1 000 bilar per år fortsatt sälja bilar med förbränningsmotor. Det innebär att hyperbiltillverkare som Koenigsegg kan fortsätta tillverka sina modeller utan krav på att de enbart måste drivas av el.

Hur påverkas laddhybrider?
Även om laddhybrider har ett batteri kommer försäljningen av dem att förbjudas efter 2035. Samtidigt pågår det en intensiv debatt i Europa, där många tillverkare försöker påverka EU-kommissionen att ändra sitt beslut när det gäller just laddhybrider.
Ändring av reglerna till tillverkarnas fördel
I maj i år ändrades reglerna för att ge tillverkarna mer tid. Nya utsläppsregler, som främst skulle påverka tillverkarna, sköts upp med två år. Från början var det tänkt att varje tillverkares utsläpp skulle bedömas årligen, och att kraftiga böter skulle utdelas direkt om kraven inte uppfylls. Men enligt den nya regeln sker bedömningen i stället var tredje år. Det innebär att många tillverkare som inte hade klarat kraven i år får möjlighet att kompensera för sina utsläpp under 2026 och 2027.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.