Svenske vd:n testar dragvikten i Mercedes nya elbil

Svenska Mercedes-chefen Ola Källenius avslöjar okända detaljer om märkets viktigaste elbil. Nya GLC måste bli en bästsäljare. Den klarar att dra en gammal 300 SEL.
– Det är ett rullande fort här bak, säger Ola Källenius
.

GLC är Mercedes mest sålda modell i världen. Nu ska den bli elbil. En mycket viktig lansering för Mercedes. Nu visar Ola Källenius upp ett maskerat exemplar nya elbilen inför premiären på bilmässan i München i september. Han avslöjar

– Vi introducerar inte bara en ny modell – vi elektrifierar vår storsäljare. Den kommer att ha ett djärvt nytt designspråk, banbrytande teknik, vårt operativsystem MB.OS och prestanda som väcker spänning, säger Källenius. 

Mercedes nya elbil GLC får en hög dragvikt och klarar av att dra en gammal S-klass.

GLC ska bli en av de mest komfortabla elbilarna hittills genom att Mercedes ger den luftfjädring från S-klass. Dessutom ska den få styrning på bakaxeln, vilket ska göra bilen smidigare. Jämfört med dagens GLC ska den eldrivna motsvarigheten bli rymligare. Bagageutrymmet är på 570 liter. 

Precis som sedanen CLA får den 800-voltssystem och för GLC innebär det att det ska gå att ladda in 26 mils räckvidd på 10 minuter på en snabbladdare. Den fyrhjulsdrivna versionen GLC 400 4MATIC får dra 2400 kg. Något Ola Källenius visar genom att dra iväg med en gammal 300 SEL från 1960-talets slut. 

Nya elbilen ska heta GLC 400 4MATIC med EQ-teknik.

– Den hanterar den där gamla bilen ganska bra. Och det är en tung bil, en gammal S-klass, säger Källenius. 

Dessutom ska nya GLC låna detaljer till grillen från gamla Mercedes 300 SEL. Nu ska en Mercedes se ut som en Mercedes igen.
– Det är en framtida teknisk tolkning av den ikoniska Mercedes-stilen, säger Ola. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt