Enorma motorproblem skakar biljätten. Nu återkallas 444 000 bilar. Ägare kan få helt nya motorer – en smäll på många miljarder för krisdrabbade Nissan.
Nissan tvingas återkalla hundratusentals bilar för motorskador. Den nya hyllade motorn har visat sig orsaka enorma problem. I USA återkallas 443 899 bilar. Samma motor har även använts i vissa av Nissans bilar i Sverige. Än så länge finns inga uppgifter om återkallelse i Sverige.
De berörda bilarna är alla utrustade med Nissans moderna VC-motor med variabel kompression. Den var först i världen med variabel kompression. Ägarna till de hårdast drabbade bilarna kommer att få helt nya motorer. Det är den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA som har lämnat in en återkallelseanmälan.

Återkallelsen gäller för Nissans bilar utrustade med 3-cylindriga 1,5-liters eller 4-cylindriga 2,0-liters motorer med variabel kompressionsturbo (VC-Turbo) i USA. En snarlik motor med variabel kompression används i Sverige i hybridversionen av Nissan Qashqai ePower och Nissan X-Trail ePower, men den är inte återkallad.
– Detta avser Nissan Rogue som inte säljs i Sverige så vi är inte berörda av denna återkallelse, uppger Charlotte Thulin, PR-chef på Nissan i Sverige till Carup.
Enligt Nissan kan ett tillverkningsfel i ett av motorns lager leda till motorskador. Om lagret går sönder kan motorn plötsligt haverera och sluta fungera helt, vilket ökar risken för en olycka. Nissan hävdar samtidigt att dessa lagerfel vanligtvis inte inträffar på en gång. Förare kan märka ovanliga motorljud, ojämn gång, varningslampor på instrumentbrädan eller meddelanden i instrumentklustret innan ett fel uppstår.
Felet kommer i USA att åtgärdas genom att de berörda bilarna undersöks vid lokala Nissan-återförsäljare. Om de hittar skräp eller metallrester i oljetråget kommer de antingen att reparera eller byta ut hela motorn utan kostnad för ägaren, skriver Car Scoops. Om det inte upptäcks några skador i motorn kommer den att få ny olja och andra uppdateringar. För vissa modeller kommer även motorstyrningsprogramvaran att omprogrammeras. Nissan planerar att meddela de berörda ägarna via mejl från och med den 25 augusti. Felet kommer vid sämsta tänkbara tidpunkt för Nissan. De gjorde en förlust på 50 miljarder kronor förra året och slåss redan för sin överlevnad.
Så fungerar Nissans VC-motor med variabel kompression:
Dagens turboladdade motorer kräver en lägre kompression för att de ska fungera optimalt, men en högre kompression är att föredra när turbon inte laddar. Nissan löste detta genom att vara först med en motor med variabel kompression i massproduktion. Motorn har hyllats och tidigare har den utsetts till en av de tio bästa i världen, men på senare tid har den ovanliga tekniken i motorn börjat ifrågasättas allt mer.
Genom att variera kompressionen och kolvens läge i cylindern och topplocket vid förbränningen kan motorns effektivitet och bränsleekonomi optimeras. Motorn finns i två versioner, där den ena är en tvåliters fyrcylindrig motor och den andra en trecylindrig 1,5-liters motor. Motorerna har ett variabelt kompressionsförhållande mellan 8:1 under full turboladdning och 14:1 under den lättaste belastningen.

Nissans motor ändrar kompressionen genom en elmotor som förskjuter vevaxlarna, vilket gör att kolvarnas höjd i förhållande till vevaxeln kan förskjutas. En stor mängd rörliga delar ser till att kompressionen kan ändras under gång, och tidigare har detta orsakat problem, vilket ledde till att NHTSA inledde en utredning av motorn redan för några år sedan.
Motorexperten Eric Berg har också tidigare undersökt två trasiga VC-motorer från Nissan. I klippen visade han hur kompressionen faktiskt förändras. I en av undersökningarna upptäckte han metallspån i oljetråget. Det visade sig senare i undersökningen att lagren på vevaxeln var skadade, vilket experten trodde var orsaken till att motorn knäcktes.
– Det var en otroligt häftig motor att plocka isär. Jag lärde mig otroligt mycket och har aldrig sett något liknande tidigare, sa Eric.
Motorexperten kände inte heller att tekniken i VC-motorn imponerade särskilt mycket på honom. Enligt honom är tekniken cool, men kanske lite för avancerad och riskabel för att sättas i en Nissan-bil. Han menade att den hade passat bättre i en sportbil.
– Jag hade inte köpt den till denna typ av bil, säger Eric.
Modeller som berörs av återkallelsen i USA:
Nissan Rogue | 2021-2024 |
Nissan Altima | 2019-2020 |
Infiniti QX50 | 2019-2022 |
Infiniti QX55 | 2022 |
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.