Elbilskrav tvingar biljätten att slå igen fabriker

Biltillverkare måste sälja fler elbilar, annars väntar miljardböter från EU. Nu varnar Stellantis Europachef för att man kan tvingas stänga ner fabriker – trots lättnad från EU.
– Lägger jag ner förbränningsmotorerna måste jag stänga fabriker, säger Jean-Philippe Imparato.

Stellantis är koncernen bakom Maserati, Fiat, Peugeot, Opel och fler märken. Nu varnar de för att fabriker kan tvingas stänga i Europa. Anledningen är tuffa utsläppsmål och sviktande efterfrågan på elbilar.
– Jag har två val: antingen gasar jag rejält med elbilar… eller så lägger jag ner förbränningsmotorerna. Och då måste jag stänga fabriker, sa Stellantis Europachef Jean-Philippe Imparato vid en konferens i italienska parlamentet, enligt The Sun.

EU:s utsläppsregler kräver att biltillverkarna säljer fler elbilar, annars väntar miljardböter. Stellantis uppskattar att notan kan landa på upp till 28 miljarder kronor inom två till tre år om inget förändras. För att undvika det skulle man behöva dubbla elbilsförsäljningen vilket Imparato menar är orealistiskt. Ett alternativ är att kraftigt minska produktionen av bensin- och dieselbilar.

Stellantis europachef Jean-Philippe Imparato.

Koncernen har länge försökt påverka reglerna och lyckats skjuta upp den värsta smällen. Utsläppen kommer att mätas över tre år (2025–2027) istället för bara 2025. Men enligt Stellantis är målen ändå för hårda och beslut om fabriksstängningar kan komma redan innan året är slut. Den italienska fabriken i Atessa som bygger transportbilar nämns som ett möjligt nedläggningsobjekt.

Samtidigt skakar det rejält i flera av koncernens lyxmärken. Maserati sålde bara drygt 11 000 bilar i fjol vilket är en halvering jämfört med året innan. En planerad investering på motsvarande 1,6 miljarder kronor i märket har dragits tillbaka och lanseringen av eldrivna MC20 Folgore har skrotats.

Eldrivna Maserati MC20 Folgore fick skrotas på grund av låg efterfrågan.

I april tog Stellantis dessutom in konsultjätten McKinsey för att analysera läget både för Maserati och Alfa Romeo. Enligt företaget handlar det också om att hantera konsekvenserna av USA:s nya tullar. Med president Trumps återinförda importavgifter på minst 25 procent kan det bli svårt att behålla konkurrenskraften för de italienska märkena på amerikansk mark.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt