Innan kunderna får sin Bugatti med W16-motor testas den hårt. Hyperbilen provkörs i 40 mil.
– Det är en process som har förfinats i minsta detalj under 20 år, säger Christophe Piochon, vd för Bugatti.
De flesta hyperbilar körs väldigt lite av sina ägare och står för det mesta stilla i ett garage eller parkerade på en plats där konstverket på fyra hjul kan beundras av bilentusiaster. Men innan varje Bugatti Mistral ens levereras ut till sin ägare provkörs den av Bugatti i 40 mil, där den testas på flera olika sätt.
Bugatti W16 Mistral visades upp för första gången 2022, men leveranserna av den inleddes inte förrän i början av detta år. Hyperbilen är en cabriolet med 1 600 hästkrafter och blir också den sista Bugattin med en W16. Mistrals toppfart sägs ligga på 450 km/h.



Bugatti kommer endast att bygga 99 exemplar av hyperbilen, som alla är slutsålda. I ett nytt pressmeddelande avslöjar Bugatti hur det går till exakt när de provkör varje Mistral innan den levereras till kunden. Tillverkaren har enbart tre experter som är kvalificerade att utföra provkörningen.
Testet utförs ute på vägar i den franska Alsace-regionen, som ligger nära Bugattis huvudkontor i Molsheim. Samtidigt som hyperbilen körs på vägarna utvärderas allt i minsta detalj.
– Vårt utvärderingsprotokoll handlar inte bara om att validera funktionalitet, utan om en bekräftelse på att varje W16 Mistral är genomsyrad av den rena essensen av kvalitet, precision och hantverksskicklighet som gör en Bugatti verkligt extraordinär, säger Christophe Piochon, vd för Bugatti.



Under provkörningen körs Mistral bland annat på kullersten och vid en flygplats där teamet utvärderar hastighet, bromsar och stabilitetskontroll i hastigheter upp till 300 km/h. Det utförs även tester på hyperbilens akustik. Bugatti hävdar att 90 procent av kvalitetsvalideringen kommer från förarens personliga analys genom syn, ljud och känsel. De sista tio procenten kommer från elektronisk diagnostik.
Om något problem upptäcks körs hyperbilen tillbaka till Molsheim, där den sedan genomgår en demontering och reparation av problemet.
– Bugatti är en av få tillverkare som utför 100 procent heltäckande värdering av varje fordon. Vårt engagemang i denna process sätter en sann standard i branschen, säger Philippe Grand, Bugattis kvalitetschef.

LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.