En Tesla Model 3 kördes 74 000 mil som taxi. Elbilen klarade alla milen på sitt orginalbatteri. Men nu måste det bytas ut.
– Det kommer bli som natt och dag, säger experten.
Spanska taxichauffören Miguel fick en Tesla Model 3 Dual Motor Long Range år 2019 som taxibil. Idag, sex år senare, har han totalt kört 74 000 mil med elbilen. Han har i genomsnitt kört 12 000 mil per år. Elbilen har körts i stadstrafik, men mestadels på motorvägar, då taxichauffören främst arbetar med att köra strandsatta bilister vars bilar har havererat.
Nyligen bestämde sig taxichauffören för att ta Teslan till elbilsexperten Vicente Ferrer i Valencia, där han skulle undersöka hur den egentligen mår.
– Det är verkligen inte varje dag jag får in en elbil som har gått mer än 70 000 mil, säger elbilsexperten.
Han börjar sedan undersöka elbilen underifrån och upptäcker flera saker som måste bytas ut. När han kontrollerar fjädringen ser han stora problem.
– Kolla skicket på den. Den är helt ur funktion, säger han.
Även delar vid ena elmotorn måste bytas ut för att minska oönskade ljud och vibrationer. Enligt Vicente Ferrer har reparationer gjorts på luftkonditioneringssystemet. Han är tydlig med att det måste fungera i en elbil för att kunna kyla batteriet på rätt sätt. Invändigt har delar av interiören smält på grund av den stekande solen när bilen lämnats avstängd utomhus.
– Det är verkligen smält, säger Ferrer.
Även Teslans backkamera är trasig, vilket förmodligen har att göra med att kabeln måste ha gått sönder någon gång när bagageutrymmet öppnades. Teslan har kvar sitt originalbatteri, men den har tappat 40–42 procent av sin kapacitet.
– Batteriet hade alltså kvar ungefär 60 procent av sin kapacitet, säger Ferrer.
Vicente Ferrer har däremot ett nytt batteri till Teslan som bara har gått 1 100 mil.
– Det kommer att bli som dag och natt för föraren, säger experten.
Enligt Miguel hade Teslan en räckvidd på ungefär 18–20 mil i slutet, vilket han inte vågade utnyttja helt. Han laddade alltid Teslan vid företagets laddare där det finns en 50 kW-laddare och en 20 kW-laddare.
– Jag laddade den under natten med 20 kW-laddaren och på dagen med snabbladdaren, säger Miguel.
Tillsammans räknar de sedan ut att den genomsnittliga förbrukningen, vid intensiv körning av Teslan, var 20 kWh/100 km, vilket motsvarar 262 kronor/100 km. Alltså uppgick förbrukningskostnaderna till totalt 194 000 kronor på 74 000 mil.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.