En av de största svenska förarbragderna någonsin – i historiens snabbaste Saab.
I år är det 20 år sedan Per Eklund vann det mytomspunna bergsracet Pikes Peak Hill Climb för första gången. Hans Saab 9-3 hade 750 hk och vägde bara 948 kg.
– Det har varit min dröm att få vinna Pikes Peak, det är min största seger sedan jag startade min rallykarriär för 36 år sedan, berättade Per Eklund när han kört upp för det 4 301 meter höga berget.
Per Eklund är en av de absolut största svenska tävlingsförarna någonsin. Efter att han vunnit rallycross-EM 1999 bestämde han sig för att anta en av de största utmaningarna som finns för rally- och rallycrossförare: Pikes Peak. Racet i Colorado där vansinnigt trimmade bilar kör upp till toppen på Pikes Peak, 4500 meter över havet.
Per startade bygget av en mycket speciell Saab 9-3 Viggen till racet under inledningen av år 2000. Från en hög med rör togs ett röramschassi fram och sedan monterades en specialkaross från Saab 9-3 på det unika chassit.
Motorn kom från Trollspeed i Trollhättan som förvandlade den fyrcylindriga motorn från Saab 9-3 till en monstermaskin som kan betvinga berg. En stor utmaning var också att motorn skulle kunna köras på mycket hög höjd. De lyckades bygga om 2,3-litersmotorn så effekten blev hisnande 750 hästkrafter vid 8000 varv.
I röramschassit monterades fyrhjulsdrift från Subaru och en sexväxlad sekventiell låda. Motorn monterades på längden i stället för tvären för att kunna använda lika långa drivaxlar. I sista stund fick bilbyggar-teamet i Arvika allting på plats. Bilens totala vikt var bara 948 kg. Från utsidan var bilen väldigt diskret och såg nästan ut som en vanlig Saab 9-3, men resultat var den snabbaste Saab som någonsin byggts med en acceleration upp till 100 km/h på dryga två sekunder. Hela bygget gjordes i ett garage i Arvika i Värmland.
Per Eklund ställde upp i den så kallade Open-klassen, där bilarna måste se ut nästan som en standardmodell.
Banan på Pikes Peak Hill Climb är minst sagt extrem där bilen och föraren kör upp för det 4301 meter höga toppen i Klippiga Bergen. Tävlingen har avgjorts ända sedan 1916. Banan är numera asfalterad, men år 2000 kördes den på både grus, sand och asfalt. Längden är cirka två mil, och det finns 156 kurvor. Minsta misstag gör att bilen störtar ner för bergsstup och en ögonblicklig död för föraren väntar.
Trots att Per Eklund aldrig kört Pikes Peak tidigare lyckades han göra en fantastisk prestation. Han körde loppet på 11:21.58 och vann den öppna klassen på nytt rekord med sin Saab 9-3, byggd i ett garage i Arvika.
– Det har varit min dröm att få vinna Pikes Peak, det är min största seger sedan jag startade min rallykarriär för 36 år sedan, sade Per Eklund efter segern.
Men Per Eklund gav sig inte där. Bilen byggdes om ytterligare för att ta sig an den obegränsade tävlingsklassen till år 2002. Motorn trimmades till 850 hästkrafter och bilen fick gigantiska spoilers. Även Stig Blomqvist ställde upp och skulle utmana Per Eklund i en Ford RS200. Och Per Eklund gjorde det igen – nu hade han vunnit både den öppna och den obegränsade klassen av Pike Peak Unlimited.
I dag står Per Eklunds vinnar-Saab från Pikes Peak på Arvika där du även kan beundra Eklunds digra prissamling. En av de största svenska tävlingsförarna genom tiderna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter