100-tals svenskar köar för att köpa Audis nya miljonbil: Får 650 hk

Om några dagar är det dags för en av årets hetaste bilpremiärer.
Audi visar då upp nya elektriska sportbilen e-tron GT.
100-tals svenskar har redan ställt sig på kölista för att få köpa miljonbilen.

På tisdag visar Audi upp helheten av sin nya elbil e-tron GT. Bilen blir en av världens snabbaste elbilar, dessutom snabbare än alla bensindrivna Audibilar hittills. Enligt de första prototyptesterna klarar den 0-100 km/h på tre sekunder. Bilen får hela 650 hk när den sätts i overboostläge, och upp till 600 hk i normalt läge, vridmomentet är 830 Nm.

https://youtu.be/IZiwE4X0lKw

Produktionen är redan i gång i fabriken i Böllinger Höfe vid Neckarsulm och av Audis nya film att döma blir produktionsbilen mycket lik konceptet som Audi visade för två år sedan under Super Bowl-finalen. Många Audifans anser att E-tron GT är det mest spännande från Audi sedan lanseringen av R8.

Enligt den nya teaservideon tycks bilen få större backspeglar och precis som vi kunnat se av maskerade prototyper får den vanliga dörrhandtag. E-tron GT är en syskonbil till Porsche Taycan, men sägs få ännu bättre egenskaper som vardagsbil, något de första testerna får utröna.

Audi har skickat ut en ny silhuettbild av bilen utan maskering.

Sedan en dryg månad går bilen att förboka i Sverige utan att lämna deposition och intresset sägs redan ha varit stort, utan att någon presumtiv köpare ens sett den omaskerade bilen. 100-tals svenskar sägs ha ställt sig på kölistan till bilen som troligen kommer att kosta omkring 1,5 miljoner. Systermodellen Porsche Taycan är redan en stor succé och var under andra halvan av 2020 Porsches mest sålda modell.

Sedan en dryg månad går det att förboka Audi e-tron GT, något många redan sägs ha gjort.

E-tron GT är i tänkt att konkurrera med bland annat Tesla Model S , men fullt så snabb som Teslas senaste extremversion Plaid+ blir den inte. Nyaste Teslan har flygplansratt, toppar 322 km/h och gör 0-100 km/h på 2,1 sekunder.

E-tron GT får Auids senaste quattro-system. Bild: Audi