Volvo är svenskarnas mest älskade bilmärke – och faktiskt den bil som flest drömmer om att äga.
Men vilken är egentligen den snyggaste Volvomodellen genom tiderna?
CarUp.se listar de 10 läckraste modellerna genom tiderna.
En ny undersökning visar att vi svenskar inte drömmer om att äga en Ferrari, Lamborghini eller ens en Porsche. I stället är det Volvobilar flest svenskar drömmer om. Enligt en ny Yougov-undersökning som Blocket tagit fram drömmer 15 procent av svenskarna om att få äga en Volvo. Tesla är tvåa och BMW kommer på tredjeplats.
Men vilken modell är den ultimata dröm-Volvon? Och kan en Volvo vara vacker? Det ligger i betraktarens ögon förstås. CarUp.se listar de 10 Volvomodeller vi tycker är snyggast.
Plats 10: Volvo 262C Bertone
Här är bilmodellen som förkroppsligar begreppet fulsnygg. Volvo 262C Bertone är en kupéversion av Volvo 264 och togs fram till Volvos 50-årsjubileum 1977. Bilen designades med hjälp av italienska Bertone och byggdes i Turin med delar från Göteborg. Snygg? Kanske, men på ett mycket speciellt sätt.
Plats 9: Volvo 850 GLT
Den första riktigt moderna Volvomodellen och legendariske designern Jan Wilsgaards sista bil. Enligt sägnen slipades hörnen på bilen av efter att han gått i pension. En 1990-talsdröm som inte riktigt nått klassikerstatus ännu, så säkra ditt exemplar redan i dag.
Plats 8: Volvo 780 Bertone
I mitten på 1980-talet gjorde Volvo ett nytt försök och lät Bertone sätta ritstiften i 760:ns kantiga kaross. Resultatet blev en diskret elegant kupé med italiensk flärd. Volvos kantiga linjer har kanske aldrig varit vackrare. I dag är 780 en riktig kultklassiker.
Plats 7: Volvo XC90
Aktuella modeller ses sällan som vackra, men klart att vi måste ha en av dagens Volvomodeller på listan. På åtta år har Volvo fördubblat sin försäljning och det nya designspråket ligger bakom en stor del av framgången. Nya Volvo XC90 ritat av Thomas Ingenlath förkroppsligar Volvos förvandling till åtråvärd premiumbil och är startpunkten för det nya designspråket. Massiv och elegant på en och samma gång.
Plats 6: Volvo 760 GLE
Volvos moderna historia börjar 1982 när Volvo 760 GLE premiärvisades. Den kantiga, men pampiga designen väckte stort habegär hos många. För många är 700-seriens kantiga kaross sinnebilden av en Volvo. Jo, med rätt färg och rätt kromdekor kan en 760 vara snygg, på Volvovis!
Plats 5: Volvo 240 turbo
Vad vore Volvo utan 240? Och vad vore 240 utan turbon? Aldrig har Volvo 240 varit tuffare än i turbomodellen. De svarta listerna och grillen lyfte den klossiga designen till nya nivåer och fick den att se förvånansvärt modern och sportig ut. I dag är Volvo 240 turbo en av Volvos mest eftertraktade modeller.
Plats 4: Volvo PV36 Carioca
När Cariocan lanserades 1935 var den något helt nytt för Volvo med strömlinjeformade och futuristiska linjer. Designern Ivan Örnberg hade hämtat inspiration från USA. Än i dag skönheten i linjerna slående och Cariocan är en Volvos vackraste modeller genom tiderna.
Plats 3: Volvo PV444
Volvo 444 orsakade hysteri när den visades upp i Kungliga Tennishallen 1944. 148 437 personer kom och tittade på bilen, och många lade in en reservation. Men Volvo hade ”gjort en Tesla” och bilen började inte levereras förrän tre år senare. Men Helmer Petterssons skönt runda design bidrog ändå starkt till att sätta svenska folket på hjul. Modellen tillverkades i 196 005 exemplar.
Plats 2: Volvo Amazon
Volvo Amazon är amerikanskfödde norrmannen Jan Wilsgaards först designade bil hos Volvo. Hans penna har präglat Volvo sedan dess. Volvo Amazons design är tydligt 50-talsinspirerad, men ändå tidlös och klassisk. Modellens popularitet bara växer år för år. Amazon bevisar också att en kombi kan vara snygg. Om du inte redan äger en Amazon, säkra ett exemplar redan i dag, bättre än pengar på banken!
Plats 1: Volvo P1800
I år är det 60 år sedan P1800 visades upp för första gången på bilsalongen i Bryssel, ett år senare startade tillverkningen. Bilen ritades av båtdesignern Pelle Pettersson i Italien. Klassiska och ikoniska linjer som präglar Volvo-modeller äni dag. Snyggast genom tiderna!
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter