Volkswagen vacklar i sitt beslut att fortsätta köpa batterier från Northvolt. Den svenska tillverkaren klarar inte av att leverera utlovade batterier. En insatsstyrka på Volkswagen ska kontrollera om Northvolt klarar att leverera eller om nödåtgärder nu måste vidtas, uppger Automobilwoche.
– Vi har nära och god kontakt med Volkswagen och kommenterar inte spekulationer, säger Northvolts informationschef Matti Kataja.
Northvolt har skakats av flera händelser och beslut under våren. Den kommande fabriken i Borlänge har lagts ner, BMW har avbeställt batterier för 22 miljarder kronor och polisen utreder tre mystiska dödsfall bland anställda i Skellefteå. Nu kommer nästa ovälkomna nyhet för Northvolt.
Volkswagen, som är Northvolts största ägare, uppges vackla i sitt beslut om att köpa batterier från Northvolt, uppger tyska branschtidningen Automobilwoche. En insatsstyrka på Volkswagen ser över situationen.
– Det handlar om att kontrollera om batteristartupen klarar av att leverera och om den behöver ordnas om i nödsituationen, uppger företagskällor inom VW för Automobilwoche.
Volkswagen äger drygt 20 procent av aktierna i Northvolt och ska stå för en stor del av orderstocken på 600 miljarder kronor. Orsaken till att Volkswagen vacklar ska vara Northvolts problem att leverera batterier från fabriken i Skellefteå.
De lyckas inte få fart på produktionen och många batterier måste kasseras. Enligt Automobilwoche förekommer till och med spekulationer om att Northvolts tyska fabrik kan skjutas upp eller helt dras in. Fabriken byggs i Heide i Schleswig-Holstein, och byggandet är redan igång. Vd Peter Carlsson har uppgett för Dagens Industri att expansionsplanerna är för aggressiva och måste ses över. Exakt vad det innebär är ännu inte klart.
– Vi har nära och god kontakt med Volkswagen och kommenterar inte spekulationer, säger Northvolts informationschef Matti Kataja om de senaste uppgifterna.
Efter att BMW avbeställde batterier för 22 miljarder kronor uppgav Northvolt att de skulle fokusera på BMW:s nästa generation av elbilar. Men BMW uppger för Carup att Northvolts batterier inte kommer att sitta i den nya elbilen när den lanseras 2025.
– Northvolt kommer inte att leverera vid lanseringen, kanske senare. Vi får se vad som händer, det finns utmaningar för Northvolt som de måste lösa, sade Peter Müller, chef för product management BMW i när Carup träffade honom under Sverigepremiären för BMW Neue Klasse på bileventt The Aurora i Båstad.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter