Just nu säljs Volkswagen ID.3 för otroliga 178 000 kronor i Kina. Företaget sänkte priset på elbilen efter dåliga försäljningssiffror som efter rabatten har tredubblats. Baspriset för Volkswagen ID.3 i Sverige är 480 000 kronor, alltså mer än 2.5 gånger så mycket.
Med ett startpris på 280 000 kronor kommer Volkswagens ID.2 All att bli företagets billigaste elbil här i Europa. Volkswagen själva säger att de ska bli “folkliga” igen och göra billiga bilar åt den stora massan. Den nya “budgetbilen” blir lika rymlig som en Golf men yttermåtten blir de samma som Polo. ID.2 All är en av tio eldrivna modeller som Volkswagen ska lansera fram till 2026. Det ska också komma en mindre och ännu billigare elbil, som ska kosta under 220 000 kronor.
Men på andra sidan jordklotet, i Kina, erbjuder VW redan en budget-elbil som är större än ID.2 All och som kostar 100 000 kronor mindre. Faktum är att det inte är någon speciell modell just för den kinesiska marknaden, utan den välkända ID.3. Efter en prissänkning som genomfördes av SAIC-Volkswagen i början av juli kostar Volkswagen ID.3 nu 178 000 kronor i Kina, enligt Car News China. De skriver också att försäljningen av Volkswagen ID.3 har därför tredubblats i Kina jämfört med föregående månad. Men den kinesiska ID.3 var inte direkt dyr innan prissänkningen, då kostade basversionen 213 000 kronor.
Efter rabatten kostar den nu alltså otroliga 178 000 kronor, alltså en prissänkning på ungefär 16 procent. Det kan jämföras med att svenska ID.3 kostar mer än 2.5 gånger så mycket och startar från 480 000 kronor. Vi har sökt Volkswagen för en kommentar om hur bilen kan kosta 180 000 kr när det svenska priset är från 479 900 kronor.
Den kinesiska Volkswagen ID.3 är en produkt av SAIC Volkswagen, ett samarbete, ett så kallat joint venture, mellan de två företagen. ID.3 finns i två versioner, en baskonfiguration som kostar 178 000 kronor och en mer avancerad variant med en prislapp på 223 000 kronor. ID.3 har en bakmonterad elmotor som ger 170 hästkrafter och 310 Nm. Kraften kommer från ett litiumjonbatteri på 57.3 kWh, vilket ger en räckvidd på 450 km enligt Kinas testprocedur för elfordon (CLTC).
Efter prisjusteringen nådde VW ID.3 en försäljning på 7 378 exemplar i Kina under juli månad, i kontrast till de 1 819 sålda enheterna i juni. Volkswagens kinesiska produktportfölj består av ID.3, ID.4 och ID.6. ID.4 börjar på 232 000 kronor och ID.6 börjar på 292 000 kronor i Kina. Det är tänkbart att Volkswagen rear ut även de andra modellerna för att stärka försäljningen av modellerna. Däremot gör de låga kinesiska priserna att man börjar undra vad Volkswagen egentligen har för marginal på den europeiska marknaden.
Trots den otroliga rabatten och de stigande försäljningssiffrorna brottas VW fortfarande med konkurrens från de kinesiska motsvarigheterna. Framför allt handlar det om BYD Dolphin och BYD Yuan Plus, som i Sverige heter Atto 3. Under förra månaden såldes tre gånger så många Dolphin som ID.3. Trots VW:s rabatt är Dolphin fortfarande lite billigare än ID.3.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]