Volkswagen avslöjar nu sina nya hemliga bilmodeller för återförsäljare under ett stort event i Hamburg. Från Sverige har 450 personer deltagit – alla fick lämna ifrån sig mobiltelefonerna när de nya modellerna visades.
– Efter att ha fått se ett antal modeller som kommer att lanseras under de kommande åren var reaktionerna från våra återförsäljare extremt positiva, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige.
Volkswagen förbereder en stor modelloffensiv med elbilar, där nya billiga folkbilen VW ID.2 All bara är en. Återförsäljare från hela världen har kommit till Hamburg för ett stort varumärkesevent där ledningen presenterat det nya ”Love Brand” och 14 kommande modeller, varav 10 modeller som ska lanseras fram till 2026 är ovisade och hemliga för utomstående. Totalt har 13 000 återförsäljare deltagit, varav 450 personer från Sverige.
De har fått se nya folkbilen ID.2 All som ska komma 2025 och kosta från 280 000 kronor, men också en rad nya modeller. Samtliga deltagare fick lämna ifrån sig sina mobiltelefoner. Exakt vad de fick se vet vi inte. Men det som framkommit tidigare är att Volkswagen bland annat kommer att presentera den elektriska ID.7, ID.7 kombi, en förlängd sjusitsig ID. Buzz. Det ryktas också om SUV-versionen ID.2 X, en elektrisk motsvarighet till Volkswagen Tiguan och flera nya motorstarka GTI- och GTX-versioner.
– Vi känner oss väl rustade för framtiden eftersom vi har en bredd i vårt modellprogram som vi tror kommer bli attraktivt för många kunder. ID.2all var förstås en riktig godbit som våra återförsäljare ser fram emot att kunna erbjuda när den kommer, säger Marcus Thomasfolk.
Till skillnad från Tesla som satsar på direktbeställningar och snabba kontaktlösa leveranser med relativt liten kundkontakt från ett fåtal stora leveranscenter ser Volkswagen att återförsäljarna har en viktig roll även i framtiden.
– Bilhandlare spelar en nyckelroll i fordonsförsäljningen idag och kommer att fortsätta att spela denna roll i morgon. Det är därför vi verkligen vill ha våra återförsäljare med på vår resa in i framtiden, skapa entusiasm för vårt varumärke och gemensamt ta itu med framtida utmaningar, säger Imelda Labbé, medlem av Brand Board of Management för Volkswagen för marknadsföring, försäljning och efterförsäljning.
Volkswagen har genomfört ett stort antal kundundersökningar och försöker utifrån det förändra sitt varumärke. Vd:n Thomas Schäfer vill att märket ska bli mer omtyckt framöver och en del i strategin går tillbaka till klassiska modeller som Bubblan och Golf. Handlarna fick veta att Volkswagen i Europa endast kommer att tillverka elbilar i Europa från och med 2033.
– Vi gör Volkswagen till ett äkta kärleksmärke igen. Våra återförsäljare kommer att spela en nyckelroll i denna process – eftersom det är de individer som har direktkontakt med våra kunder, säger Thomas Schäfer.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter