Volvo Cars har slutat att utveckla laddhybrider. Trots att modellerna står för 22 procent av försäljningen sker ingen förnyelse, avslöjar vd Jim Rowan.
– Vi investerar inte i den tekniken. Vi gjorde vad vi kunde i XC60 PHEV och XC90 PHEV för att ge mer räckvidd, med samma utrymme och plattformslayout, säger Rowan till GT Sprit.
Volvo Cars börskurs har pressats hårt på börsen den senaste tiden. I veckan har den varit nere på rekordlåga nivåer på 33-34 kronor. Kursdippen kommer efter att Geely sålt av 100 miljoner aktier och Blackrock blankat aktien. Men kanske väntar snart bättre tider.
I en ny intervju med GT Spirit lovar vd Jim Rowan att Volvo Cars kommer vara de enda som är i närheten av Teslas vinstmarginaler. Volvos marginal på elbilar ska upp från dagens nio procent till mellan 15 och 20 procent.
– Jag säger en sak för dig: om sju månader, när vi presenterar våra Q2-resultat från 2024, kommer du att se hur många EX30 vi sålt och du kommer att kunna bekräfta vad fordonets vinstmarginal är. Vi kommer att vara de enda nära Tesla-siffrorna i det avseendet. Och då kommer vi att bevisa att vi var en av de första bland de gamla bilföretagen som har korsat Rubicon och kommit till andra sidan med anständiga försäljningsvolymer för elbilar och anständiga vinstmarginaler, säger Jim Rowan till GT Spirit.
Om bara drygt ett år, 2025, ska varannan såld Volvo vara elektrisk och företaget ska sälja 1,2 miljoner bilar, jämfört med de cirka 700 000 bilar Volvo säljer i år. Enligt Jim Rowan är Volvo på banan med den 70-procentiga tillväxten. Eftersom det är rena elbilar som stå för tillväxten har Volvo nu slutat att investera i laddhybrider.
– Vi har bara testanläggningar i våra FoU-center globalt men vi investerar inte i den tekniken. Vi gjorde vad vi kunde i XC60 PHEV/XC90 PHEV för att ge mer räckvidd, med samma utrymme och plattformslayout och utökade räckvidden med ett batteri med högre energitäthet och även förbättrad kraftelektronik, säger Rowan.
Laddhybrider står idag för 22 procent av Volvos försäljning, jämfört med elbilarna som utgör 16 procent. I Sverige är fyra av tio sålda Volvobilar en laddhybrid.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter