Volvos fiasko: Tvingas ta bort laser från elbilen

Volvos jättefiasko med elbilen EX90. Nu tvingas de ta bort lidarsystemet med laser från elbilen. Skulle ge bilen ledande säkerhet. 
– Det är naturligt att känna besvikelse och vi beklagar självklart situationen, skriver Volvo Cars till sina kunder. 

Volvos elbil EX90 har varit förföljd av problem. Bilen visades redan i november 2022, men bilen blev två år försenad innan den kunde börja levereras. Då var många av finesserna i bilen avstängda på grund av dataproblem i bilen. Volvo lovade att funktionerna skulle komma igång. Men ännu är långt ifrån allt klart. En av funktionerna var ljusradarn på taket, lidar. Det skulle ge bilen säkerhet i världsklass. 

Nu går Volvo ut och meddelar alla kunder som beställt elbilarna Volvo EX90 och ES90 att de tar bort lidar helt från bilarna. Bulan på taket där lidar satt försvinner helt. Volvo uppger att det är komponentbrist som ligger bakom. Samtidigt kommer uppgifter om att det krisande lidar-bolaget Luminar som levererat sensorerna kommer kräva Volvo Cars på skadestånd.
– Din Volvo EX90 var ursprungligen planerad att utrustas med lidar-teknik som en del av det avancerade sensorsystemet. På grund av en oväntad komponentbrist kommer din bil att levereras utan denna teknik. Detta innebär också att bilen kommer att få en uppdaterad design med en mer slank och aerodynamisk taklinje, skriver Volvo till kunderna. 

När Volvo lanserade elbilen EX90 var lidar-sensor på taket ett av huvudnumren. Men nu skrotar de finessen helt. De som redan köpt och fått elbilen ser ut att bara få en begränsad funktion.

Bilen lanserades som den säkraste Volvon någonsin och lidar skulle vara en viktig del i det. Systemet skulle skydda bilen från kollisioner och även underlätta filbyten. Nu spricker allt. 
– Vår lidar, levererad av Luminar, kan läsa av vägen framför bilen, oavsett om det är dag eller natt, även i motorvägshastigheter. Den kan se små föremål flera hundra meter framför bilen, vilket ger mer tid att informera, agera och undvika. Sensorerna bidrar också till att förbättra tillförlitligheten och den totala prestandan hos vår assisterade körfunktion Pilot Assist, med ett nytt stöd vid byte av körfält, skrev Volvo Cars vid lanseringen av EX90. 

Nu hävdar de att kunderna kan känna sig trygga utan lasern på taket. 
– Vi har ett helhetsperspektiv när det kommer till säkerhet och är övertygade om att bilens prestanda är större än summan av dess delar. Du kan därför känna dig trygg med att din bil kommer att vara precis så säker som du kan förvänta dig av en Volvo. Den kraftfulla kärndatorn och det avancerade sensorsystemet kommer fortfarande att leverera säkerhet och förarstöd i världsklass, även utan lidar.

Så här ser Volvo EX90 ut i Volvos konfigurator efter att bulan på taket med lidar tagits bort. Bild: Volvo
Lidarsystemet visade sig bränna sönder mobilkameror. Volvo uppger dock att det är komponentbrist som ligger bakom att det tas bort.

De kunder som beställt Volvos elbilar med lidar som standard kommer nu få ett prisavdrag på 16 000 kronor. De som redan betalat och fått sina bilar ser ut att gå miste om de viktigaste funktionerna. De hade lovat att lidar skulle vara igång i mitten av 2025. Men nu ser det bara ut att komma begränsade funktioner i mörker. 

– Bilar som redan är utrustade med en lidar kan använda lidaren för att öka bilens uppfattningsförmåga i mörker i vissa scenarier. Dessutom samlar den in data i realtid för att bidra till funktionstillväxt och förbättring i framtiden, säger Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars i Sverige. 

Lidar-systemet har även vållat problem för de som fotograferat det på nära håll. Flera youtubers och journalister har fått kamerorna i sina mobiltelefoner sönderbrända av laserns strålar. Efter upptäckten lade Volvo till en varning i bilens instruktionsbok. 

Volvo Cars PR-avdelning svarar om borttagandet av lidar: 

För att möta kundernas efterfrågan och kunna erbjuda Volvo EX90 och ES90 till fler kunder samt begränsa företagets påverkan av störningar i leveranskedjan har Volvo Cars beslutat att göra lidar som tillval på dessa fordon. På grund av en oväntad brist i tillgången av lidarsensorer har Volvo Cars nu fattat beslutet att påskynda introduktionen av dessa varianter. En direkt följd av detta blir att EX90 och ES90 modellår 2026 kommer att levereras utan lidar.

Detta kommer att påverka vissa kundorder och vi beklagar eventuella problem som detta kan orsaka. Vi håller på att kontakta berörda kunder.
Vi är övertygade om att dessa produkter kan leverera en hög nivå av säkerhet och förarstöd, vilket möjliggörs av bilarnas kraftfulla kärndatorer i kombination med deras avancerade sensoruppsättning – med eller utan lidar.
Vi kan för närvarande inte dela med oss av ytterligare detaljer kring våra framtida produkter eller våra pågående diskussioner med våra leverantörer.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt