Volvo Cars bekräftar nu att de ska släppa en ny mindre elbil.
Bilen baseras på nya plattformen SEA.
– Ja, den nya plattformen ska användas för mindre elbilar, mindre än CMA, säger Christina Zander på Volvo Cars till DN.
Nya elbilar duggar nu tätt från världens biltillverkare. Bara under den här veckan har Volkswagen visat nya ID.4 och Skoda haft Sverigepremiär för nya Enyaq. Volvo har hittills skyndat långamt trots att varannan såld bil ska vara helt elektrisk redan 2025. Men nu bekräftar Volvo för DN att en ny liten elbil är på gång.
Elbilen ska byggas på den nya plattformen SEA som visas upp av Lynk & Co (bilden längst upp) denna vecka på Pekings bilsalong. Dessutom kommer snart två andra elbilar.
– Det kommer ytterligare en elbil på CMA-plattformen. Dessutom kommer en elvariant på nya XC90 som ska komma i ny generation 2022, säger Christina Zander till DN.
Volvoägaren Geely Holdings tanke är att använa SEA-arkitekturen till sin portfölj med nio globala bilmärken som tillsammans sålde över 2 miljoner enheter under 2019.
Först ut är Lynk & Co Zero Concept som kommer att tas i produktion 2021.
– Vår utveckling av denna transformativa elfordonsarkitektur är det största språnget framåt hos Geely på mer än ett decennium, säger Geelys och Volvos ägare Li Shufu.
Teknikutvecklingen har letts av Kent Bollevan, chef för avancerade fordonsarkitekturer på Geely Holding.
– Detta är en mycket skalbar ren elektrisk arkitektur som gör det möjligt för oss att göra klassens bästa fordon med ledande dynamik, anslutning, intelligens och delad funktionalitet i mycket höga volymer som kommer att ge utsläppsfria transporter till många fler konsumenter, säger han.
För att finansiera sin del av satsningen så ger Volvo ut en grön obligation. Ungefär två miljarder kronor ska Volvo ta in genom obligationen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter