Volvo trotsar 102% tull – levererar elbil ändå

Volvo gör en helomvändning. Elbilen Volvo EX30 stoppades i USA på grund av 102-procentiga strafftullar. Nu får kunderna sina bilar före nyår i alla fall. 

Volvo EX30 har blivit en jättesuccé för Volvo och gjort att bilmärken ökar i år på en fallande marknad. I Europa är EX30 blivit den tredje mest sålda elbilen efter Teslas två modeller.  Men i USA har Volvo tvingats stoppa bilen på grund av 102-procentiga strafftullar på kinesiska bilar som infördes av Joe Biden. Kunderna skulle ha fått sina bilar för ett år sedan, men har tvingats vänta. 

Beskedet var tidigare att de först kunde få sina bilar i mitten av 2025 då Volvo hunnit flytta tillverkningen från Kina till Belgien. Men nu meddelar Volvo att de får in bilar till USA redan före nyår. Hur det går till är Volvo dock hemlighetsfulla omkring. 

Volvos USA-chef Mike Cottone. Bild: Volvo Cars

– Volvo har handlat och kommer alltid att handla om människor, och därför har vi arbetat hårt för att göra Volvo EX30 tillgänglig snabbare än väntat för våra kunder, säger Mike Cottone, VD, Volvo Car USA och Kanada.

Om Volvo väljer att betala 102-procentiga strafftullar, på något sätt rundar tullarna, eller lyckats tillverka bilarna någon annanstans avslöjar de inte ännu. 
– EX30 har redan visat sig exceptionellt populär på andra marknader, och vi är glada över att ta med den till USA i år, säger Cottone. 

För kunderna som beställt bilen redan sommaren 2023 är beskedet förstås välkommet. Volvo börjar med att leverera den snabbaste versionen. Det handlar om EX30 Twin Motor Performance med 428 hästkrafter. Den billigare versionen med bakhjulsdrift kommer fortfarande först nästa år.  I USA kostar Performance-modellen från 44 400 dollar, vilket är en bra bit under Tesla Model 3 Performance. 
LÄS MER:

Skräcksiffran – därför kan tysk bilindustri gå under

Här är okända skräcksiffran om den tyska bilindustrin. Arbetskostnaden för tyska bilbyggare ligger på en astronomisk nivå jämfört med Kina och USA.
– Frågan uppstår hur vi ens kommer att kunna fortsätta möjliggöra fordonstillverkning i Tyskland i framtiden, säger Oliver Wyman, chef för analysföretaget Oliver Wyman.

Tyska bilindustrin har under en längre tid haft det tufft, där flera företag tvingats gå i konkurs. Tidigare har vi på Carup lyft fram att en tysk bilbyggare tjänar i snitt 57 000 kronor, vilket är mer än många svenskar med chefsjobb. Nu visar en ny studie gjord av företaget Oliver Wyman skräcksiffror som avslöjar en tydlig orsak till varför den tyska bilindustrin har det extra tufft just nu.

I studien jämfördes kostnaderna för 250 bilfabriker runt om i världen, och resultatet visar att Tyskland är det land i världen där det är överlägset dyrast att producera bilar. Det kostar ungefär 32 000 kronor i arbetskostnader för varje bil som produceras i de tyska fabrikerna. Det är ungefär dubbelt så mycket som vad det kostar i USA. Jämfört med Kina kan det kosta 78 000 kronor mer att tillverka en bil i Tyskland. Arbetskostnaden i Tyskland är 5,5 gånger högre än i Kina. Arbetskostnaderna för att tillverka en bil utgör oftast runt 65 procent av den totala kostnaden enligt studien.

Tyska bilbyggare tjänar överlägset mest.

Alltså hade det varit nästan hälften så dyrt för många tillverkare att flytta sina fabriker från Tyskland till USA, vilket Donald Trump hade gillat. Studien visar också tydligt varför den inhemska bilproduktionen i Tyskland har minskat med mer än en fjärdedel under det senaste decenniet, och varför nedgången sannolikt kommer att fortsätta.
– Om volymerna fortsätter att minska kommer många medelstora leverantörer antingen att lämna oss eller gå i konkurs helt, säger Fabian Brandt, chef i Tyskland för Oliver Wyman, till Handelsblatt.

Resultatet från undersökningen visar också att det finns flera länder som faktiskt erbjuder en billigare arbetskostnad än Kina. Länder som har en billigare arbetskostnad än Kina är följande: Turkiet, Mexiko, Rumänien och Marocko, där genomsnittskostnaden för det sista landet ligger på 1 003 kronor. Det är oklart vad bilbyggarna vid Renaults fabrik i Marocko tjänar, men vi kan konstatera att det inte lär vara i närheten av de 57 000 kronor som de tyska bilbyggarna tjänar. Volvo Cars svenska fabriker ingick inte i studien.

Genomsnittlig arbetskostnad per bil:

LandGenomsnittlig arbetskostnad
Tyskland32 000 kronor
Storbritannien22 000 kronor
Italien19 000 kronor
Frankrike14 000 kronor
USA13 000 kronor
Kanada9400 kronor
Spanien9300 kronor
Slovakien8000 kronor
Sydkorea7700 kronor
Japan7500 kronor
Tjeckien6700 kronor
Polen6400 kronor
Kina5800 kronor
Turkiet4000 kronor
Mexiko2900 kronor
Rumänien2600 kronor
Marocko1033 kronor
Källa: Oliver Wyman

LÄS MER:

Teslas lager svämmar över med osålda Cybertruck

Teslas problem växer. På fabriken i Texas står åtta månader gamla Cybertrucks utan köpare och riskerar att bli offer för råttor. Nu stoppar man tillfälligt produktionen av både Cybertruck och Model Y.

Teslas framtidshopp Cybertruck har blivit ett växande problem – bokstavligt talat. Nu står tusentals exemplar och samlar damm på företagets fabriksområde i Texas. Samtidigt har produktionen pausats i ett försök att hantera det växande lagret.
– Våra scheman har varit alltmer oförutsägbara sedan februari, säger en anställd till Business Insider.

I samband med den amerikanska minneshelgen Memorial Day har Tesla bett arbetare vid fabriken i Austin att stanna hemma under en vecka. Produktionen av både Cybertruck och Model Y stoppas tillfälligt, enligt uppgifter från flera anställda. Vissa har erbjudits betald ledighet och andra möjlighet till utbildning. Men inga fordon kommer att tillverkas.

Det verkar som att Tesla överproducerat Cybertrucks. Foto: JoeTegtmeyer (via X)

Beslutet ses som ett försök att parera en fallande efterfrågan, särskilt på Cybertruck. Modellen lanserades med pompa och ståt men försäljningen har inte lyft. I stället står tusentals exemplar kvar utan ägare. Många av dem är dessutom märkta med “Foundation Series”. Det är en version som slutade tillverkas redan i oktober 2024. Det betyder att vissa bilar stått ute i över ett halvår.

Foundation Series slutade tillverkades redan oktober 2024. Ändå står många osålda kvar.

Tesla har tidigare skyllt på att produktionen fortfarande är i uppstartsfas. Men kunder har kunnat beställa och få leverans av en Model Y med kort varsel sedan flera månader, vilket snarare pekar på att det är intresset som saknas – inte tillgången.

Situationen förvärras av rapporter om att vissa Cybertrucks kan ha tagit skada av att stå stilla så länge. Bromsar och däck riskerar att behöva bytas och flera parkerade elbilar har utsatts för gnagare. Enligt uppgifter till Business Insider har bemanningsföretaget som hyr ut personal till Tesla redan sagt upp 50 arbetare från fabriken i Texas. Andra berättar att övertid inte längre är tillåten och att de som ändå jobbar extra kan riskera disciplinära åtgärder.

Foto: JoeTegtmeyer (via X)

Tesla och vd:n Elon Musk har haft ett turbulent år. Elbilsmarknaden har blivit allt mer konkurrenskraftig. Samtidigt har Musks utspel i offentligheten väckt kritik vilket tros ha påverkat bolagets försäljning. Även om Tesla själva hävdat att oron är överdriven, bekräftades den svaga efterfrågan i kvartalsrapporten tidigare i år. Där föll både omsättning och försäljningssiffror kraftigt. Aktien går dock i motsatt riktning. Nu har en stor del av raset som skedd tidigare i vår hämtats in och aktien är endast ned 16 procent i år.
LÄS MER:

Svensk tar över på Volvo i Norge: ”Väldigt stolt”

Volvo byter ut sin norska vd. Nu tar en svensk över Volvo i Norge. 

Volvo Cars har en stark position i Norge och en marknadsandel på 8,6 procent. Förra året såldes 11 118 nya Volvobilar. I elbilslandet Norge har EX30-modellen blivit en stor framgång och en av Norges mest sålda bilar. Nu försöker Volvo få lyxsugna norrmän att slå till på nya EX90. 

Norrmannen Hermod Wallestad har varit tillförordnad vd för Volvo Cars i Norge sedan i november Nu får han kliva tillbaka till sin gamla roll och jobba med återförsäljutveckling. Istället tar svenske Martin Persson, 54, över som ny VD för Volvo Car Norge.

Persson kommer närmast från rollen som chef för Volvo i Asien/Stillahavsområdet exklusive Kina. Han har tidigare varit chef för Volvo i flera länder. 
– Jag är väldigt stolt över att ta över ansvaret för Volvo Cars i Norge. Volvos varumärke står starkt bland norrmännen, och den elektrifierade norska marknaden är helt unik i ett globalt sammanhang, säger Martin Persson.
LÄS MER:

Bilmärke stämmer kritisk bloggare på 14 miljoner kr

Kinesiska elbilsmärket Avatr stämmer en bloggare på 14 miljoner kronor. Influencern Zurich Beileye påstår att Avatr ljuger om elbilens luftmotstånd. 

Att vara kritisk mot biltillverkare kan komma med ett högt pris. Åtminstone om du bor i Kina. Kinesiska bloggaren Zurich Beileye gick ut med påståenden om att elbiltillverkaren Avatr skulle ha manipulerat sina tester av luftmotståndet och gått ut med att bilen har lägre luftmotstånd än vad den har. De ska ha använt prototyper för att få låga värden. I Kina är strömlinjeformen på nya elbilar en viktig fråga. 

Avatr tillbakvisade anklagelserna och gick ut med att en produktionsversion av Avatr 12 använts i testerna. 
– Sociala medieskaparen ‘Zurich Beileye’ har tagit innehåll ur sitt sammanhang och medvetet skapat förvirring bland allmänheten, vilket ytterligare vilselett allmänheten om våra testresultat och produktigenkänning, vilket orsakar ytterligare skada på vår varumärkesimage, uppgav Avatr i ett utttalande.

Men de nöjde sig inte med det. Nu stämmer de dessutom bloggaren på 14 miljoner kronor, uppger Carnewschina. De misstänker dessutom att konkurrenter använder ”svart PR” för att svartmåla tillverkaren. De har utfäst en belöning på sju miljoner kronor till den som kan komma med information som bevisar organiserad svartmålning av Avatr från konkurrenter. 
LÄS MER: