Volvo om lasern: ”Använd inte kamera nära bilen”

Många har hört av sig och oroas av att laserstrålar från Volvo EX90 bränner sönder kameror. Volvo Cars säger att bilens laser på taket är säker för människors ögon. De varnar dock för att använda kameror i närheten av bilen och ska göra om instruktionsboken. 
– Vårt råd är att inte använda den nära fordonet och inte peka på lidaren, eftersom detta är en laserenhet, säger Volvos PR-chef Magnus Holst.

Carup berättade att två journalister fått sina mobilkameror förstörda efter att ha tagit bilder av den infraröda lasern som sitter på taket på nya elbilen Volvo EX90. Bilen sänder ut laserstrålar under körning som ska hjälpa föraren att upptäcka hinder som finns flera hundra meter bort. Volvo Cars bekräftar att det finns risker med vissa kameror och bilen. 
– Vad gäller  EX90:s lidar är vi medvetna om risken för skador på kamerasensorer. Att ta direkta närbilder av en lidar utgör en risk för skador på sensorn på vissa kameror, uppger Volvos svenska PR-chef Magnus Holst. 

Många läsare har hört av sig och är oroliga för att lasern även ska vara skadlig för deras ögon eller andra kameror som sitter på till exempel bilar. Den aktuella lasern som heter Luminar Iris och har laserstrålar med vågländen 1550 nm ska dock inte vara farlig för människors ögon. 
– Vad gäller ögonsäkerhet så är 1550 nm säkert så till vida att ljuset inte tar sig förbi linsen i ögat, och därmed inte kan fokuseras på och skada näthinnan, säger professor Per Eng-Johnsson vid lasercentret på Lunds universitet till Carup. 

Volvos nya elbil EX90 har nu börjat rulla på svenska vägar. Bilen sänder ut laserstrålar från en lidar på taket. Volvo avråder nu från att använda kameror nära bilen och kameran ska inte pekas mot lidarenheten som sitter ovanför vindrutan. Foto: Volvo

Volvo Cars har inte publicerat några varningar i bilens instruktionsbok om att laserljuset kan förstöra kameror. Efter att uppgifterna blivit kända kommer Volvo att göra om instruktionsboken och införa varningstexter. 
– Vi håller på att se över manualen och planerar att uppdatera den så att den innehåller vägledning om att inte rikta kameran direkt mot lidaren, säger Magnus Holst. 

Volvo svarar inte på en direkt fråga om exakt vilket avstånd som utgör risker för kameror. De avråder dock från att använda kameror ”nära” Volvo EX90. 
– Vårt råd är att inte använda den nära fordonet och inte peka på lidaren, eftersom detta är en laserenhet, säger Magnus Holst. 

Volvos lidarsensor från Luminar kartlägger omgivningen och vägen med laserstrålar. Den kan upptäcka föremål flera hundra meter framför bilen, även i mörker. Bild: Volvo Cars

Volvo vill inte uppge vilken pulsenergi och pulslängd som deras laser från Luminar använder. Det gör att det är svårt att veta exakt vilka risker som finns för olika typer av kameror och vilka avstånd som är säkra. 
– Man behöver veta betydligt mer om själva lidarn när det gäller pulsenergi och pulslängd, för att kunna säga när, och på vilka avstånd, den kan skada kamerasensorer. Det kommer också att bero på hur själva kameran i fråga är konstruerad, och om den har filter för våglängden 1550 nm eller inte, säger professor Per Eng-Johnsson till Carup.

Många moderna bilar som rullar på svenska vägar använder idag ett stort antal kameror för körhjälp. Enligt Volvo ska det dock inte finnas risk att de förstörs av laserstrålar vid möte med Volvo EX90 eller på en trång parkering. 
– Våra tester har inte visat några problem med bilkameror, säger Magnus Holst.
LÄS MER: