En legendarisk bilmodell och arbetshäst fyller 70 år i år. Volvo Duett startade Volvos starka kombitradition – tack vare 1500 osålda chassin som råkat bli över.
– Bygg en egen skåpvagn! blev Volvo-chefen Assar Gabrielssons order.
Volvo överväger om de ska fortsätta med sina kombibilar när allt fler kunder vill köpa SUV:ar. Nyheten kom ganska exakt 70 år efter att Volvo premiärvisade sin allra första kombi eller herrgårdsvagn; Duetten. Bilen hade premiär den 3 juli 1953. Nu när Volvo ska lansera sin MPV EM90 jämför de den själva med klassikern Duett.
Men historien om den riktiga klassiska Duetten började med att Volvo kom med PV444 1944. Modellen som skulle lyfta företaget från en liten lokal tillverkare till att bli en världsspelare. 1947 kom produktionen av personbilarna igång på allvar. Många efterfrågade också transportbilar.
Volvos lösning blev att 1949 börja tillverka det rambyggda varubilschassit 445 med motorhuv och skärmar direkt från PV:n. Den lilla toppventilaren på 1,4 liter och 40 hk räckte bra till för de kortare distributionskörningar det oftast handlade om.
Bilarna var också växlade så lågt att de passade bäst i tätortstrafik, sämre på längre sträckor på landsväg. Mekanik och utrustning kom helt från PV men bakaxeln hade bladfjädrar.
445 levererades till kunderna som körbart chassi men utan påbyggnad bakom förarplatsen. För det fanns det nästan 30 olika karosseriföretag i Sverige vid den här tiden som var sysselsatta med att göra olika slags påbyggnader för Volvo-chassier. Det handlade främst om skåpvagnar och flakbilar men också några få cabrioleter byggdes samt det som vi idag känner som herrgårdsvagnar.
Men Volvo mättade marknaden och stod snart med 1500 osåld chassier som ingen ville köpa.
– Bygg en egen skåpvagn! blev Volvo-chefen Assar Gabrielssons order och så föddes Duett-modellen – Volvos första egna moderna skåp- och herrgårdsvagn.
Volvo-ingenjören Erik Skoog och hans lilla team utgick från 445-chassiet, konstruerade en helstålskaross som var lämplig för både gods- och personbefordran, beställde de nödvändiga verktygen och kunde den fjärde juli 1953 leverera den första färdiga Duetten, beteckning PV445 DH, till beställaren, chefen själv Assar Gabrielsson.
Utvecklingsarbetet med Duetten ägde till största delen rum i Olofström, intill Volvos pressverk, och även karosserna gjordes där samt i de intilliggande orterna Karlshamn och Mörrum. Slutmonteringen ägde rum i Volvos Lundby-fabrik.
Med Duetten som grund kunde Volvo nu erbjuda både enkla skåpvagnar för rent kommersiellt bruk och även lite lyxigare personmodeller med sikte på familj snarare än företag, även om tanken var att bilen skulle tjäna både till vardags och på fritiden. Den fick därmed det vitsiga namnet Duett som betecknade att den var två bilar i en. Eller BilEN som är TVÅ, som det hette i broschyren
Även Duetten, i sina olika serier, kunde levereras i chassiform som föregångaren men med tiden blev detta allt mer sällsynt. De praktiska Duetterna i sina olika standardversioner, med eller utan glasade karossidor, tillfredsställde de flesta smärre och medelstora varuvagnsbehov. De olika typerna klassificerades enligt beteckningarna Leveranschassi, Herrgårdsvagn, Skåpvagn, Personherrgårdsvagn samt 210 Duett.
Duetten kom att bli en verklig Volvo-legend och idag är den en av de mer populära Volvo-modellerna för renoverare och samlare. Duetten var en riktig arbetshäst, tålig med snudd på outslitlig och hade charm. Det finns faktiskt fortfarande Duetter i dagligt bruk, både privat och hos småföretag.
Duettens modellbeteckning var först 445 (som föregångarens) med tilläggsbokstäver beroende på utförande. Den hette 445 från starten 1953 fram till den genomgripande förändringen 1960 då modellen bytte namn till 210 och fick då bl a hel vindruta och fyrväxlad låda. B18-motorn infördes två år senare. Volvo Duett var den sista rambyggda Volvo-bilen och behöll livet igenom sitt utseende av sent 1940-tal trots flera moderniseringar under skalet.
Det sista året Duetten tillverkades, 1969, infördes krocktestkrav i Sverige. Volvo insåg att Duetten, vars grundkonstruktion daterade sig över tjugo år tillbaka i tiden, inte skulle komma att klara dessa krockkrav, och valde att exportera alla exemplar utom ett.
Denna den sista Duetten, med chassinummer 97299, mörkblå med ljusbrun vinylklädsel, står på Volvo Museum. Den sammanlagda produktionen nådde alltså strax över 97.000 bilar av alla typerna och inklusive leveranschassier blev totalsiffran 101.492.
Källa: Volvo Cars
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter