Volvo Cars fabrik hotad efter jättebråk med bildelsjätte. Nu stämmer Cars stolstillverkararen Lear för att leveranser av bilstolar stoppats i tullbråk.
– Om Lear slutar leverera delarna till Volvo Cars USA orsakar det katastrofala störningar, skriver Volvo Cars USA i stämningen.
Volvo Cars tvingades nyligen stoppa sin elbilsfabrik i Ridgeville, South Carolina. Fabriken som tillverkar nya flappskeppet Volvo EX90 samt Polestar 3 stod stilla i nästan två veckor. Volvo bekräftade att stoppet berodde på brist på bildelar för inredningen. Men de hemlighöll den exakta orsaken och uppgav att det inte var tullrelaterat.
Nu kan Carup avslöja att ett stort bråk ligger bakom fabriksstoppet. Stolstillverkaren Lear stoppade sina leveranser till Volvo Cars av stolar. Det gjorde att Volvo inte längre kunde tillverka elbilen EX90 och Polestar 3. Bakgrunden ska ha varit att Lear drabbats av en tullsmäll på stolar som gjorde att de inte kunde leverera stolarna till samma priser längre. Volvo Cars hävdade att deras fastpriskontrakt skulle gälla trots tullsmällen. De vägrade ge Lear extra ersättning. Mejl mellan Volvo och Lear avslöjar det infekterade bråket.

– Volvo Cars USA köper 100 % av sina behov av delar från Lear, vilket innebär att Lear är Volvo Cars USA enda leveranskälla för delarna. Dessa bilsäteskomponenter är avgörande för fordonsmonteringsprocessen. Om Lear slutar leverera delarna till VCUSA orsakar det katastrofala störningar i monteringslinjen vid Ridgeville-anläggningen och kan till och med leda till en fullständig nedstängning av monteringslinjen, vilket resulterar i att över tolvhundra (1 200) monteringslinjearbetare skickas hem. Det resulterar i att Volvo Cars USA inte kan uppfylla kundorder, skriver Volvo i sin stämning som lämnats in till domstol i Berkeley i USA.
Vid fabriksstoppet skickades 1200 arbetare hem från fabriken. Volvo erkänner att de är totalt beroende av Lear och att det skulle ta tre år att bygga upp en annan leveranskedja. Volvo har uppgett att fabriken nu är igång sedan i lördags. Men om produktionen kommer att kunna upprätthållas trots en pågående rättsstrid med Lear Corpration är oklart. Den 16:e maj skickade Lear ett mejl där de deklarerade att leveranserna av säten kommer att avslutas efter en sista batch.
Carup har sökt Volvo Cars för en kommentar, men de har inte besvarat våra frågor.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter