Volkswagen och koncernens övriga bilmärken har inlett en annonsbojkott mot Twitter efter att Teslas huvudägare Elon Musk tog över.
– Vi övervakar situationen noga och kommer att besluta om nästa steg beroende på dess utveckling, uppger Volkswagen för Reuters.
Flera stora företag har stoppat all sin annonsering från Twitter sedan Elon Musk tog över hela företaget förra veckan. Musk har sparkat hela ledningen och hela styrelsen på Twitter. I går kom beskedet att halva personalstyrkan sägs upp.
Volkswagen och dess andra bilmärken Audi, Bentley, Cupra, Lamborghini, Porsche, Seat samt MC-tillverkaren Ducati sällar sig nu till de som bojkottar Elon Musk och Twitter. På fredagen meddelade Volkswagen att de uppmanar alla sin bolag att pausa annonseringen på Twitter.
Volkswagen har inte angett någon direkt orsak till bojkotten, om det beror på att ägaren samtidigt är vd för ett konkurrerande bilmärke eller om de har synpunkter på de interna förändringarna på Twitter. De uppger dock att de övervakar situationen noga för att besluta om nästa steg.
Sedan tidigare har bilkoncernen General Motors, matjätten General Mills och flygbolaget United Airlines slutat annonsera på Twitter. Även reklamjätten IPG har rådgivit alla sina kunder att stoppa Twitter-annonseringen.
Elon Musk köpte Twitter för 482 miljarder kronor. Nu klagar Musk, i ett inlägg på Twitter, på att företag drar tillbaka annonsering från Twitter utan anledning. Enligt Musk är det ett försök att ”förstöra det fria ordet i Amerika”. Musks andra bolag Tesla annonserar inte på Twitter, då Tesla har som strategi att inte annonsera överhuvudtaget.
Enligt Elon Musk beror uppsägningen av halva Twitters personalstyrka på stora förluster.
– Det finns tyvärr inget val när företaget förlorar 45 miljoner kronor om dagen. Alla uppsagda får tre månaders betalt, det är 50 procent mer än vad lagen kräver, twittrar Musk.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter