Utvecklingen i elbilsindustrin går nu så snabbt att bilarna blir omoderna på några månader. Nu varnar Nios vd William Li för att bilbranschen går för snabbt framåt när modeller förnyas två gånger inom ett halvår.
– Om de gamla systemen inte kan uppdateras kommer det att skada gamla användare mycket, säger William Li.
Nyligen fick Zeekr hård kritik av bilägare i Kina efter att de lanserat en uppdaterad version av 001-modellen bara ett halvår efter den senaste förändringen av modellen. Den nya modellen kom med kraftigt förbättrade datorer och körhjälpssystem. Svenska elbilsköpare har knappt fått den första uppgraderingen av Zeekrs modell ännu. Utvecklingen är så snabb att din nya modell är föråldrad efter redan ett år.
Att lägga 600 000 till 700 000 kronor på en bil som kommer med betydligt modernare hårdvara bara några månader senare måste smärta oerhört för många bilköpare. Det gör också att andrahandsvärdet på bilen blir lägre. Kinesiska bilägare har till och med gått ut med att de ska stämma Zeekr.
Nu varnar Nios vd William Li att bilbranschen riskerar att tappa förtroendet hos kunderna om de säljer produkter som är gamla redan efter några månader.
– I smarta bilars tidevarv är den snabba förändringen av fordonskonfigurationer ett stort problem som industrin står inför. Tillverkare måste noga överväga gamla kunders intressen när de lanserar nya produkter, säger grundaren av Nio till Yicai.
William Li menar att biltillverkarna istället bör satsa mer på att utveckla mjukvaran och låta detta komma tidigare köpare till del. En modell som Tesla redan tillämpat i åratal, då även äldre modeller får mjukvaruuppdateringar, till en viss gräns.
– Biltillverkare måste kommunicera med kunderna när de rullar ut uppgraderingar för att inte utesluta gamla kunder och för att stabilisera restvärdet på begagnade bilar, enligt Li.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter