Vart går pengarna för en liter bensin? Så hög är skatten

Bensinen kostar nu 22,48 kronor litern efter en höjning med 75 öre. Men vart går egentligen pengarna för en liter bensin? Vad många inte vet är att skatten på bensin är 46 procent högre än på diesel. 

Bensinpriset har åkt jojo den senaste tiden med både stora sänkningar och höjningar. Trots att världsmarknadspriset på råolja gått ner till drygt 100 dollar per fat kostar bensinen fortfarande 22,48 kronor per liter efter höjningen med 75 öre. Bensinen brukar alltid vara dyrare på sommaren när många kör bil under ”driving season”. De flesta privatbilar i Sverige körs på bensin, så det höga priset slår mest mot vanliga bilister. 
LÄS MER: Chockhöjd skatt på bensin igen – då görs höjningen

Men hur fördelas egentligen priset för en liter bensin när du tankar? Tidigare talades det mycket om att skatten var den största delen. Men sedan skatten sänktes tillfälligt i maj och priset har rusat är bränslet dyrare än skatt och moms. Den 1 oktober försvinner den tillfälliga sänkningen på 1,30 kronor liter. 

Så fördelas pengarna från en liter bensin

Den fossila bensinen utgör den största kostnaden i en liter E10-bensin. Skatten är 1,69 kronor högre än för diesel. Beräkningarna har gjorts enligt gällande skattesatser och bränslebolagens listpriser för bensin och etanol.

Men vad många inte vet är att skatten på bensin nu är betydligt högre än dieselskatten. För en liter bensin är skatten 5,37 kronor, att jämföra med dieseln som har en skatt på 3,68 kronor, en skillnad på 46 procent. När momsen räknats betalar du 2,11 kronor mer i skatt för bensin. Anledningen är att dieselskatten sänkts till EU:s miniminivå, medan bensinen inklusive moms skulle kunna sänkas ytterligare 2,11 kronor per liter till samma nivå som Tyskland, om svenska politiker ville. 

Momsen på bensin är nu större än skatten. Det är 25 procent moms både på bensinråvaran och på skatten. Det har gjort att staten får tillbaka en större delen av skattesänkningen i form av moms, eftersom råvarupriserna har ökat så kraftigt. 

I Sverige har vi reduktionsplikt på bensin, vilket innebär att vi blandar i biobränsle för att få ner koldioxidutsläppen. Enligt lag ska bensinen reduceras med 7,8 procent. I praktiken innebär det en inblandning med 10 procent etanol, och det har gjort att vi idag tankar så kallad E10-bensin. Sveriges bensinpris hör inte längre till de allra högsta i Europa efter den tillfälliga skattesänkningen, men priset är historiskt sett högt och kännbart för den som ska åka på bilsemester. 

LÄS MER: Vart går pengarna för en liter diesel?
LÄS MER Slog larm om farligt fel – nu stoppas hans film av Teslas advokater

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester