Nytt test avslöjar: Detta tömmer elbilens batteri. Värre än vinterkylan.
Det är känt att vinterväder kan minska elbilars räckvidd, eftersom batterierna måste nå en optimal temperatur för att fungera effektivt. Men en ny rapport visar att extrem värme kan påverka räckvidden lika mycket – och i vissa fall ännu mer.
I studien undersöker What Car? hur extrema värmeböljor påverkar räckvidden hos elbilar. Man testade tre bilar – Citroën ë-C3 Max, Kia EV3 Long Range GT-Line S och Tesla Model 3 Long Range RWD – på en 320 km lång resa genom södra Spanien, i temperaturer mellan 32 och 44 grader Celsius. Svaret visar att i vissa fall kan den uppgivna räckvidden på batteriet falla extremt mycket – till nästan hälften av de officiella siffrorna.
Teslan drabbades mest, trots att märket kommer från Kalifornien, där det ofta är över 38 grader på sommaren. What Car? menar att även om sådana extrema temperaturer är ovanliga i Storbritannien, har sommarens värmeböljor redan påverkat elbilars prestanda. Och Sveriges klimat påminner mycket om det i Storbritannien.
Alla tre bilarna stod kvar över natten i samma temperatur, däcken justerades enligt tillverkarens rekommendation och klimatanläggningen sattes till 21 grader. Bilarna kördes i standardläge med låg regenerativ bromsning och laddades till 100 procent innan avfärd. Resultaten visade stora skillnader från de officiella siffrorna:
Bilmodell | Räckvidd vid test (km) | Officiell räckvidd (km) | Skillnad (%) |
---|---|---|---|
Citroën e-C3 Max | 228 | 320 | -29 % |
Kia EV3 Long Range GT-Line S | 396 | 582 | -32 % |
Tesla Model 3 Long Range RWD | 393 | 702 | -44 % |
Effektivitetsmätningen visade att Citroën e-C3 hade en räckvidd på ≈ 4,3 km/kWh, Kia EV3 ≈ 4,7 km/kWh och Tesla Model 3 ≈ 4,8 km/kWh. Den lägre effektiviteten och Citroëns korta räckvidd gjorde att bilen inte kunde köra hela resan utan att ladda. Testteamet fick istället vänta 45 minuter på en ledig 50 kW-laddare, och det tog över en timme att ladda batteriet till 80 procent.
Will Nightingale, recensionredaktör på What Car? berättade:
– Vårt test visar att räckvidd och effektivitet sjunker dramatiskt vid mycket höga temperaturer. Genomsnittligt låg de tre bilarna 35 procent under de officiella siffrorna – värre än under vintertestet.
Tidigare tester visade att elbilars räckvidd i genomsnitt kan falla 14–30 procent under verkliga förhållanden jämfört med WLTP. Huvudorsaken till skillnaden är att officiella WLTP-tester genomförs i laboratorier vid 23 grader, utan användning av värme eller luftkonditionering. I verkliga livet måste luftkonditioneringen ofta arbeta hårt, särskilt i bilar med stora glasytor som Teslor, vilket drar energi från batteriet.
Studier visar också att batteriet belastas mer vid höga temperaturer, och laddhastigheten påverkas negativt. Moderna elbilar har visserligen system för att kyla batteriet, men de fungerar bäst vid 20–25 grader. Sammanfattningsvis visar studien att värmeböljor kan minska elbilars räckvidd avsevärt och att verklig prestanda ofta är lägre än de officiella siffrorna.
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.