Bugattin finns bara ett exemplar och var den världens dyraste bil. Länge ryktades det att Ronaldo var ägaren. Nu ska en av världens mest exklusiva bilar få ny ägare.
Fotbollssspelaren Cristiano Ronaldo ryktades länge vara ägaren. Men nu säljs den av den verkliga ägaren. Som troligen inte är Ronaldo. Och oavsett vem som äger bilen – är alltså en av världens dyraste Bugattis, La Voiture Noire, till salu. Den har bara skapats i ett enda exemplar och väntas gå för över 150 miljoner kronor.
La Voiture Noire, som är franska för “Den svarta bilen” är en hyllning till Jean Bugattis legendariska Type 57 SC Atlantic från 30-talet. Men den är mer än bara en hyllning, den står verkligen på sina egna ben. Och när bilen byggdes 2019 blev den utsedd till den dyraste nya bilen någonsin. Nu är den på väg till nästa ägare, via en exklusiv auktion hos Broad Arrow’s Private Sales, rapporterar AutoEvolution.



Auktionsfirman har fått utstå en hel del kritik för bilderna. Bugattis officiella bilder blandas med suddiga snapshots som inte alls passar till en bil som kostar över 100 miljoner kronor. Men en sak kan vi konstatera – bakom de suddiga bilderna finns en bil som är total perfektion.
Bilen accelererar från 0 till 100 km/h på 2,4 sekunder, och toppfarten beräknas till omkring 420 km/h. För att nå dit byggdes bilen under flera år. Därefter följdes sedan två år av noggrann testning i en mängd olika miljöer. I tunnlar, på testbänkar, provbanor och på en mängd andra platser. Men till slut var bilen färdigställd.

Och den hyllades snabbt världen över. Bland annat vann Bugattin Concorso d’Eleganza Villa d’Este Design Award 2019. Inte för något överdåd, utan för sin elegans. Bland annat genom mittlinjen på karossen, som liknar en ryggrad precis som på Type 57 SC Atlantic. Den vann även priset genom sina sex avgasrör, och bakljusen som bildar en ren, obruten linje. Att bilen vunnit pris för sin elegans är lätt att förstå.
Bilen är i färgen i Black Carbon Glossy, tillsammans med bilens design ser den ut att vara hämtad direkt ur en Batman-film. Interiören är täckt i exklusivt läder, med aluminiumdetaljer och en växelspak i rosenträ. Ett riktigt hantverk, även den är extremt elegant. Under karossen sitter en mäktig 8,0-liters W16-motor med fyra turboaggregat, som levererar 1 500 hästkrafter och 1 600 Nm.


Och bilen är helt redo för vägen. Även om den bara finns i ett exemplar, har Bugatti testat den lika noggrant som en Chiron eller Divo, och tusentals kilometer har körts. Bilen visar 13 164 km på mätaren. Den har alltså verkligen fått känna vägen, inte bara stått i ett garage eller hyllats i bilder.
2022 deltog bilen i en turné längs Kroatiens vägar. Där kördes den fram på kurviga serpentinvägar, en stängd start- och landningsbana, längs Adriatiska kusten och många andra mäktiga platser. Totalt kördes över 1 000 km tillsammans med några av Bugattis mest exklusiva moderna bilar.
Försäljningen är annorlunda än på vanliga auktioner. Det finns ingen öppen budgivning och än mindre någon kaos. Den som vill köpa måste först ansöka, och säljaren väljer noggrant vem som får bjuda. Det handlar inte om arrogans, utan om omsorg. Att äga La Voiture Noire innebär ett ansvar, och säljaren ställer höga krav.
La Voiture Noire är helt unik. Den har inga syskon, ingen serie – detta är den enda bilen. När den såldes 2019 kostade den cirka 137,5 miljoner kronor (11 miljoner euro) och blev då den dyraste nya bilen i världen. Även om Rolls-Royce senare tog över rekordet, förblir La Voiture Noire en riktigt unik skapelse – ingen kopia, ingen repetition. Bara ett extremt exklusivt fordon och ett otroligt hantverk.


Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.