Vanlig familje-Audi nära vinna hela elbilsrallyt

Elbilsrallyt SECC mellan Ystad och Haparanda har avgjorts. Tävlingen vanns av en Porsche Taycan Turbo S Cross Tourismo. Bara sju minuter efter kom en opreppad familje-Audi.
– Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken, planerat eller preppat på annat sätt, berättar teamet.

Scandinavian Electric Car Championship går på från Ystad till Haparanda, en sträcka på 160 mil. Årets tävling vanna av Filip Forsberg och Thomas Norén som körde en Porsche Taycan Turbo S Cross Tourismo. De kom i mål på tiden 17:55:19. Många av deltagarna specialpreppar bilarna med hårt pumpade däck och drar ner på klimatanläggningen. 

Audi ställde upp med en bil helt i standardutförande, och lät bilen planera alla laddstopp själv. Det visade sig att den bara blev slagen med sju minuter av den vinnande Porschen. 
– Ja, vi ville visa att vem som helst kan ge sig ut på långresor. I Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken, planerat eller preppat på annat sätt. Vid laddstationerna använde vi ett laddkort från Audi Charging, säger Pontus Lamberg på Audi Sverige.

Audi ville bevisa att du inte behöver vara elbilsnörd för att köra snabbt på långa sträckor. En opreppad Audi A6 e-tron slutade sju minuter efter vinnaren på det 160 mil långa rallyt.

Audi-teamet ville visa hur deras Audi A6 Sportback e-tron quattro fungerar vid verklig körning – utan extrema åtgärder. Den klarade resan på 160 mil med fem laddstopp. . Totalt stod bilen på laddning i 64 minuter.
– Jag är imponerad över bilens prestation med tanke på förutsättningarna. Vi kom sju minuter efter vinnarbilen på en sträcka på 160 mil. Och vi gick i mål med sju procent kvar i batteriet och 21 grader på AC:n. Vi är väldigt nöjda med vår bil och ville visa hur enkelt det är att ge sig ut på långresor. Samtidigt har vi stor respekt för de som preppat sina bilar och kapat tiderna.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt