Vägräcke kollapsade – spetsade elbil

Ett vägräcke trängde rakt genom en Tesla Model Y från front till baklucka. Det är ett allvarligt växande problem – dagens vägräcken håller inte för elbilar. Och det gäller även i Sverige.

Det var på motorväg I-5 utanför Los Banos i Kalifornien som olyckan inträffade. Enligt lokal polis körde Teslan av vägen och rakt in i mitträcket. Bilder från platsen visar hur stålräcket gått in genom fronten, passerat genom hela bilen och kommit ut genom bakluckan.
– Att köra ett fordon kräver 100% uppmärksamhet på vägen. Undvik distraktioner och fokusera på att köra, skrev Los Banos-polisen efter kraschen som de delat bilder ifrån.

Räckets genomslag genom bilen är så pass rent att det nästan ser ut som om fordonet glidit på räcket. Men i själva verket har barriären pressats genom kupén från front till bak. Det är oklart varför bilen lämnade vägbanan, men Tesla Model Y är utrustad med avancerade förarstödssystem som ska minska risken för just sådana situationer. Av bilderna att döma har vägräcket dock gett vika och penetrerat elbilen.

Olyckan påminner om ett uppmärksammat krocktest med elbilen Rivian R1T där vägräcket fullständigt kollapsade. I 96 km/h bröt sig pickupen rakt igenom barriären utan att bromsas upp. Räcket förvandlades till småbitar. Bakom testet stod amerikanska forskare – och resultatet väckte stor uppmärksamhet. Det väcker en allvarlig säkerhetsfråga, även i Sverige.

Vägräckena är inte alltid byggda för fordon i den viktklass som dagens elbilar ofta befinner sig i. I Sverige baseras säkerhetskraven fortfarande på en europeisk standard från slutet av 1990-talet. Enligt den ska vägräckena klara en kollision med en personbil som väger 1500 kilo i 110 km/h med 20 graders vinkel. Men svenska vägräcken är inte dimensionerade för tunga elbilar eller SUV:ar, vilket Carup tidigare avslöjat.

Svenska vägräcken testas bara för att klara äldre personbilar som endast väger 1500 kg. De är överhuvudtaget inte krocktestade för elbilar. Men många moderna elbilar liksom stora suvar väger betydligt mer. När VTI testade ett vanligt svenskt vägräcke med en Volvo XC90 som väger 2090 kilo, höll inte räcket. Bilen bröt igenom och hamnade på fel sida.

Det är först på vissa platser som motorvägar och broar som högre säkerhetskrav används. Trafikverket har tidigare bekräftat att de flesta vägräcken i Sverige inte testas för fordon över 1500 kilo.
– Ja, det stämmer att vanliga vägräcken krocktestas med personbil enligt en europeisk standard SS-EN 1317-2. Standarden beskriver ett antal kapacitetsklasser där vi har olika kapacitetsklasser på olika platser utmed vägarna, uppgav myndigheten för Carup.

Volvon välte och hamnade på fel sida av vägräcket.

Kraschen i Kalifornien kunde ha fått ett tragiskt slut. Räcket trängde rakt genom bilen och passerade mittsätet i baksätet. Att ingen satt där var avgörande. Föraren satt ensam fram och klarade sig mirakulöst nog med lindriga skador – och kunde själv ta sig ut ur bilen.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt