Här är bilen som ska utmana Tesla Model Y och få Polestars aktiekurs att lyfta mot stjärnorna. Nya Polestar 4 testas nu för fullt i Kina. Bilen får världspremiär i slutet av året och delar teknik med nya Volvo EX60.
Nu har de första prototyperna av Polestars nya crossover Polestar 4 siktats i Kina. Bilen blir Polestars viktigaste modell hittills då den blir en konkurrent till Tesla Model Y som är världens mest sålda elbil just nu, även om Polestar själva helst ser den som en konkurrent till Porsche Macan. Polestar 4 är nyckeln för att Polestar ska nå sina volymmål och få fart på börskursen.
Bilen delar teknik och plattform med den kommande Volvo EX60 och byggs på något som kallas PMA-plattformen, senare i år ska Polestar starta testproduktion i Hangzhou Bay i Kina. Relativt lite är känt om de tekniska datan för Polestar 4, men det spekuleras i en räckvidd på 60 mil, något som måste till om en ny elbil ska vara konkurrenskraftig idag.
Bilen får en aerodynamisk SUV-kaross och har precis som Tesla Model Y en relativt låg markfrigång. Polestar 4 spås bli ungefär lika lång som Model Y, cirka 475 centimeter. Bilen är kraftigt maskerad, så få detaljer om designen avslöjas på bilderna. Men den tycks ha delade strålkastare i fronten på samma sätt som Polestar Precept. Polestar 4 blir den första modellen som helt och hållet får Polestars eget formspråk.
Än så länge har Polestar bara en modell på marknaden, Polestar 2. Polestar 1 var en laddhybrid som lades ner för ett år sedan. Polestar 3 visades i november, men de första bilarna levereras inte förrän i slutet av 2023. Polestar 4 når kunderna några månader senare. Sedan kommer Polestar 5 som är en grand tourer som baseras på konceptbilen Polestar Precept. Polestar 6 är en sportbil med Roadsterkaross.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter