Upptäckten – när en Tesla tas isär efter 41000 mil

Hur bra funkar egentligen ett Tesla-batteri efter extremt många mil? Nu får vi svaret. Och det överraskar många.

Många tvekar inför elbilar eftersom de är osäkra över hur snabbt batterierna slits. Eftersom de första elbilarna ännu inte har kört extremt många mil finns det helt enkelt inte mycket verklig erfarenhet att gå på. Men nyligen delade en mekaniker på Facebook en berättelse om en Tesla Model 3, vars batteri fortfarande var i fantastiskt skick – och det verkar ha mycket att göra med hur bilen laddats.

Mekanikern delade ett inlägg på Facebook-forumet EV Workz, som finns till för just mekaniker. Där berättade mekanikern att han aldrig tidigare hade arbetat med en Tesla som gått så långt. Bilen hade gått 41 000 mil.
– Detta är den Tesla med högst miltal jag personligen sett och fått arbeta på, skrev mekanikern på forumet.

Efter att bilen hade gått så långt var mekanikern orolig att drivlinan skulle behöva omfattande reparation. Men så var inte fallet – bilen behövde bara nya motorfästen. Inget mer. Och eftersom elmotorer är mycket mindre än vanliga motorer var det ett ganska enkelt jobb. När mekanikern sedan kollade batteriets hälsa visade det sig att det fortfarande hade 88–90 % av sin ursprungliga kapacitet.
– Efter ungefär 130 australiska dollar (810 svenska kronor) för gummibussningar och 7 timmars jobb kunde vi bekräfta att bilen kör precis lika bra som på första dagen från bilhandeln, skrev mekanikern på forumet.

Efter cirka 40 000 mil, som skulle ha slitit ut drivlinan på många bensin- eller dieseldrivna bilar, hade batteriet alltså knappt försämrats. Men mekanikern uppmärksammade en särskild sak med batteriet. Av de totalt 49 928 kWh som gått, hade bara 15 556 kWh laddats via snabbladdning. Resten, alltså 38 012 kWh (71 %), kom via vanlig laddning, till exempel långsammare nattladdning hemma. Och många tror att just detta kan vara anledningen till att batteriet fortfarande mår så bra.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt