Enorm bilsamling orörd sedan 60-talet: ”Som om tiden stannat”

Bilexperterna trodde knappt sina ögon när de slog upp dörrarna till ladan. Den hemliga samlingen som hittades innehåller några av de mest sällsynta franska bilarna du kan tänka dig – de flesta är orörda sedan 60-talet.
– Bilarna har funnits där i decennier. Tiden stannade här för väldigt länge sedan, det är verkligen exceptionellt, säger Antoine Mahé, bilspecialist hos Artcurial. 

Pierre Héron var en fransk ingenjör som älskade att samla bilar. Han besökte Paris bilmässa första gången när han var 14 år och blev helt förälskad i bilar. Mellan 1965 och 1973 byggde han upp en enorm samling med bilar. Han var något av en enstöring och det var bara hans närmaste som kände till bilsamlingen. Och det var inte vilka bilar som helst som dög, bara en enda bil i samlingen är tillverkad utanför Frankrike. Bilarna ställdes in allt eftersom de köptes och rördes eller renoverades aldrig.

Bilexperterna tror knappt sina ögon när de slår upp portarna och hittar den enorma samlingen.

Bakom dörrarna finns några av de ovanligaste franska bilarna. Bilmärken och modeller som de flesta aldrig hört talas om. Vissa av bilarna står halvt under tak utomhus, andra står i en gammal biograf och ytterligare en del av samlingen finns i en gammal länga.

I slutet av förra året avled den franska ingenjören i en hjärtinfarkt, 87 år gammal. Hans efterlevande fann det för gott att sälja vidare hans unika bilsamling. Värderingsmännen från auktionshuset Artcurial kallades till lantgården i Berry. Och det var knappt att de trodde sina ögon när de gläntade på dörrarna till lador och garage. 
– Bakom varje ladugårdsdörr finns ett potentiellt mysterium. Jag kan inte vänta med att få reda på vad som är gömt i den här, säger Antoine Mahé när de kliver in. 

Hispano Suiza är en spansk bil, den enda som inte kommer från Frankrike i samlingen. Det här exemplaret tros gå för 400 000-600 000 kronor.

Förutom franska bilar finns det en spansk Hispano Suiza. De flesta bilar är i helt orört originalskick. Många är ganska fina och har stått väl skyddade, vissa andra har tidens tand varit hårdare mot. För många ser bilarna ut att vara värdelösa skrothögar, men för samlarna kan de vara värda miljoner då de är så sällsynta.
– Helt exceptionellt att kunna se bilar som räddades undan tiden av enentusiast som ansågs som galning. Förutom av deras ägare har de glömts bort av resten av världen, säger en av värderingsmännen. 

Talbot Lago T26 GLS är samlingens mest värdefulla bil. Trots tveksamt skick är den värd uppemot 2,1 miljoner kronor.

Bilarna de hittar är allt annat än vardagliga. En av de allra mest rara och värdefulla bilarna i samlingen är en Talbot-Lago T26 GLS från 1954. Tillverkad i endast 22 exemplar så bedöms bilen vara värd 1,6-2,1 miljoner kronor trots att en omfattande renovering kan krävas. 

Ytterligare en Talbot-Lago, en Record T26 Cabriolet värderas till mellan 850 000 och 1,5 miljoner kronor. Har du hört talas om bilmärket Hotchkiss? Jaså inte, prototypmodellen ”Paris-Nice” finns bara i ett enda exemplar och är värt över en halv miljon. Det finns även fyra Hotchkiss Grégoire av 247 tillverkade, bilar som ägaren sägs ha avgudat.

Delahaye 148 L Cabriolet är ingen bil du ser på gatan varje dag.
En Delahaye 135 är i ganska bra skick, jämfört med övriga objekt.

Ett annat märke bara verkliga konnässörer hört talas om är Salmson. Nu säljs en 2300 S till det facila beräknade priset av 40000-60000 kronor. Inte många svenskar har åkt eller hört en Delahaye. Nu finns en Delahaye 135 och en Delahaye 148 från Pierre Hérons samling till salu. 

Jo, det finns ett bilmärke som heter Tracta-Grégoire. Denna modell tillverkades bara i fyra exemplar och var tänkt som en konkurrent till Jaguar.

Tracta-Grégoire är ett bilmärke jag och de flesta aldrig hört talas om. Den bör inte missas när du spanar in Héron Collection som klubbas i väg på auktionen Artcurial Le Mans Classic 2022. 
– Ända sedan jag var barn har jag drömt om att göra en sådan här upptäckt. Att öppna en lada och ramla på en bil. Så exceptionellt som detta är så är det faktiskt en kulmen på något sätt, säger Antoine Mahé.