I en video från ukrainsk media visas hur en fjärrmanövrerad vätgasbomb exploderar i en ryskbelägrad byggnad i norra Ukraina. På grund av begränsade resurser improviserade de ukrainska soldaterna som enligt Euromaidan Press tillverkade bomben av 200 kg dynamit och en vätgastank från en Toyota Mirai.
En batteribrand eller en vätgasexplosion är den värsta mardrömmen för ägare av ett elektrifierat fordon. Men det var något som soldater i Ukraina enligt uppgifter istället använde sig av vid en offensiv mot ryska soldater.
Den påstådda vätgasbomben konstruerades som en del av en motoffensiv i Vovchansk i norra delen av Ukraina enligt den pro-ukrainska tidningen Euromaidan Press. Enligt uppgifter hade ryska styrkor efter en misslyckad offensiv dragit sig tillbaka till ett fabriksområde norr om staden.
Trots att positionen i princip var omringad av ukrainare, saknades resurser för att anfalla med infanteri eller luftangrepp. Istället vände sig de ukrainska soldaterna till en mycket ovanlig lösning. Soldaterna bestämde sig för en landburen leverans av sprängämnen på mer än 200 kg i kombination med en högtryckstank från en Toyota Mirai, enligt uppgifter från Euromaidan Press.
Den vätgasdrivna Mirai fungerar genom att mata väte från en högtryckstank till en bränslecell, som genererar elektricitet för att driva bilens elmotorer. Tanken lagrar väte vid 10 000 psi, vilket motsvarar trycket av att vara 6 800 meter under vattenytan.
Enligt den ukrainska tidningen placerades dynamiten tillsammans med tanken på ett fjärrmanövrerat fordon som framgångsrikt navigerade till det ryska tillhållet. Vid en byggnad i den östra delen av fabriksområdet detonerade bomben i en mycket kraftfull explosion som följdes av en stor brand. Vad bomben egentligen träffade är oklart och ännu inte bekräftat, men flera källor spekulerar i att det kan ha varit ett ryskt ammunitionslager, bland annat på grund av den stora branden efter explosionen.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]