Unik tidskapsel i Sverige: DeLorean med 900 mil

En klassisk DeLorean DMC-12 förbereds just nu för försäljning i Sverige. Hollywood-bilen som är mest känd för sitt framträdande i filmserien “Tillbaka till framtiden” är rena tidskapseln och har endast 900 mil på mätaren. Tiden tycks ha stannat.
– Den är knappt ens smutsig under, så jättefin är den, säger Torbjörn von Braun som säljer tidsmaskinen.

De flesta bilintresserade har nog någon typ av relation till sportbilen och filmikonen DeLorean DMC-12. Bilen tillverkades i endast 9080 exemplar av dåtidens DeLorean Motor Company med kultikonen John DeLorean i spetsen. Bilen gjorde succé i filmtrilogin “Tillbaka till framtiden” under 1980-talet, där bilen hade en central roll som tidsmaskin. Nu har en av dessa välkända och sällsynta DMC-12:or hittats i en svensk bilsamling där Skenebaserade, bilhandlaren von Braun Sports Cars fått äran att rusta upp och sälja vidare Hollywood-ikonen. Bilen kommer att auktioneras ut online eller till andra intressenter.

Hur kommer det sig att bilen endast har 900 mil på mätaren, har tiden stannat?
– Den har som många bilar hamnat i en större samling en gång i tiden. Bilen har aldrig ens registrerats i Sverige, utan har stått på museum. Den har förmodligen funnits här i cirka 25-30 år och kom troligtvis hit när den var ny, säger Torbjörn von Braun, grundaren för von Braun Sports Cars.

DeLorean såldes inte som nya i Sverige, men bilen har förmodligen korsat havet i relativt ung ålder tror Torbjörn von Braun. Exakt hur förloppet såg ut efter det är han inte säker på, förutom att den troligen auktionerades ut ur Sparreholms bilmuseums samlingar en gång i tiden. 

Hur är skicket på bilen?
– Den är i stort sett i närmast nyskick skulle jag vilja säga. Ett par mindre skavanker här och där från förvaring och annat, men det är väldigt marginellt. Den är knappt ens smutsig under, så jättefin är den. Jag har sett några sådan här tidigare och har alltid uppfattat dem som lite säckiga, men när jag tittar på den här så är den superfin, säger Torbjörn von Braun. 

Vidare förklarar han att många bilar som är producerade i mindre serier, på det här sättet ofta har en del udda lösningar i sin konstruktion och att de ofta är lite enklare byggda.
– Dessvärre, har jag inte varit ute och testat den ordentligt, men jag tänkte faktiskt att jag skulle göra en liten filmsnutt när det är dags.

När det kommer till priser på denna unika DeLorean DMC-12, är det inte helt lätt att säga, säger Torbjörn von Braun. Men de allra billigaste i USA kostar cirka 600 000 kronor medan de dyrare kan sträcka sig upp och över miljonen.
– Det får framtiden utvisa, jag har ju sett ett par sådana här bilar i Sverige, men jag har ingen aning om hur många av dem som finns kvar och i vilket skick de är. Har hört om någon som blivit såld till utlandet, Tyskland vill jag minnas.

Hur är det med rostfri kaross egentligen, håller den?
– Ja, den är faktiskt ganska imponerande. Har man jobbat lite med rostfritt så vet man ju hur det beter sig. Det kan vara jävligt svårt att forma och svårt att jobba med generellt, särskilt med borstad yta som den här. Så jag tycker det är försvånansvärt bra gjort, avslutar Torbjörn von Braun.

Grundaren John DeLorean levde jetsetliv och var gift med en 26 år yngre supermodell. Han var känd som ett bilgeni utöver det vanliga och kom bland annat på Pontiac GTO som var den första egentliga muskelbilen.

Det enda som bilexperten har att anmärka på, är egentligen passformen till stötfångaren i plast. I övrigt tycker han att karossen har en imponerande passform, särskilt med tanke på att den inte är en massupplaga direkt. Företaget grundades av GM-chefen John DeLorean år 1975 eftersom han ansåg att han inte hade tillräckligt med friheter inom varumärket.

För att få friare tyglar bestämde han sig därför för att grunda ett eget märke, DeLorean. Men på grund av diverse ekonomiska bekymmer och förseningar kom produktionen inte igång förrän år 1981. Året därpå gick varumärket i konkurs och inom loppet av ett år hann man endast med att designa en modell, vilken man imponerande nog ändå lyckades bygga 9080 exemplar av.

LÄS MER: