Tvingas skrota sin nya elbil för en skråma 

En ägare tvingas skrota sin nya elbil Fisker Ocean efter en mindre smäll och en skråma på dörren. Anledningen var att bilen inte gick att laga eftersom det inte fanns delar.
– Jag hoppas Henrik Fisker förlorar varenda krona, säger ägaren till Carscoops.

Smällar, bucklor och yttre skador på bilen är en del av vardagen. Oftast sköter försäkringsbolagen och skadeverkstäderna reparationerna utan vidare värst mycket krångel men i det här fallet slutade det mycket illa. Ägarens nya Fisker åkte på en smäll medan dörren var öppen, en ganska vanligt förekommande skada som borde gå att laga relativt enkelt, tänkte ägaren.

Men efter ungefär en månad hörde försäkringsbolaget av sig och meddelade att den elektriska SUV:en inte går att laga och skulle skrotas.
– Fisker Ocean var en känslomässig berg- och dalbana. Ena dagen gick allting bra, nästa dag blinkade nya varningslampor. Oerhört frustrerande med tanke på att bilen var så pass dyr, säger ägaren till Carscoops.

Skadorna verkade små, men eftersom elbilen inte går att laga valde försäkringsbolaget att skriva av en Fisker Ocean helt.

När skadan på dörren inträffade konstaterades två saker, en ytlig skada i vecket på dörren och ett trasigt gångjärn som behövde bytas. Inledningsvis uppskattade man att det skulle kosta cirka 10 000 kronor att reparera, men ganska snabbt insåg man att så inte var fallet.

De trasiga komponenterna visade sig nämligen hela omöjliga att få tag på och trots kontakt med tillverkaren menar ägaren att de inte varit till särskilt stor hjälp. Drygt en månad efter olyckan beslutade sig försäkringsbolaget för att skrota bilen och utfärdade en utbetalning till ägaren på över 580 000 kronor. 
– Jag har fortfarande inte fått några svar från Fisker. Vi förlorade över 200 000 kronor på att investera i den här nya elbilen, jag hoppas Henrik Fisker förlorar varenda krona, säger ägaren till Carscoops.

Förutom problemen med dörren rapporterar ägaren att företaget hade en dålig kundservice, oduglig mjukvara, irriterande varningssignaler och lampor, en opålitlig GPS samt felaktigt pappersarbete och leveransförseningar.
LÄS MER: