Verkstadsexperten Fredrik Grufman slår nu larm om att Teslaägare måste byta hela bakre drivenheten för 100 000 kronor för att en gummiring saknas.
– Det är som att Volvo inte skulle sälja dig en ny ventilkåpspackning, ventiltätningar eller topplockspackning. Deras svar kommer vara “Sorry grabben, du får köpa en ny motor. Det finns inga delar löst”, skriver Fredrik Grufman.
Nu börjar ett antal Tesla Model S i Sverige få några år på nacken och många mil på mätaren. Då kommer nya reparationer som löses enkelt på traditionella bilar, men har visat sig vara en stor operation på Tesla och kan kräva motorbyte. Vissa ägare kan få byta ut hela Rear Drive Unit, bakre motorn och drivenheten, för att det saknas o-ringar och packningar att köpa mellan motor och inverter.
– Har just nu flera Model S inne i verkstan med glykolläckage i rear drive unit. Enligt Tesla finns det bara ett alternativ – byt rear drive unit, uppger Fredrik Grufman i ett Teslaforum på Facebook.
Reparationen kan kosta cirka 100 000 kronor inklusive arbete och en rear drive unit. Tesla säljer inga interna delar till drivenheterna. När något går sönder inuti måste hela enheten bytas ut trots att felet egentligen är enkelt. Fredrik Grufman jämför det med att Volvo skulle kräva ett motorbyte när ventilkåpspackningen eller topplockspackningen läcker. Men kanske går motorn ändå att rädda – genom att försöka tillverka egna o-ringar.
– Exempelvis har vi behov av nya o-ringar mellan motor och inverter. Dom läcker. Finns ej att köpa. Dom kommer vi behöva tillverka själva. Vi behöver även ett nytt inverterhus – dvs själva alu-burken som du ser nedan. Den är helt sönderkorroderad invändigt och det sitter lite plastdelar på insidan som ska täta som är totalt genomrutten.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter