Staten tjänar mer i år är förra året på drivmedelsskatter, visar en granskning som Carup har gjort.
Ökade momsintäkter drar in mer än vad skattesänkningen kostar.
På dieseln är vinsten 800 miljoner på årsbasis, medan bensinen har sänkts med 165 miljoner kronor.
De skenande bränslepriserna har drivit upp Sveriges inflation till den högsta nivån på 21 år. Många företag, jordbrukare och privatpersoner drabbas hårt av de rekordhöga priserna som är en följd av Rysslands invasion av Ukraina. För konsumenterna märks det tydligt när bilen ska tankas och även matpriserna har höjts i snabb takt under våren och försommaren.
Den 14 mars presenterade regeringen ett stödpaket som innebar att bränsleskatten sänktes med totalt 1,80 kronor inklusive moms från 1 maj till 30 september. Enligt finansminister Mikael Damberg innebär sänkningen i fem månader en kostnad för staten på 3,7 miljarder kronor.
Carup har granskat vad skattesänkningen och prisutvecklingen har inneburit i verkligheten. Jämfört med förra året visar det sig i realiteten istället vara en höjning. Eftersom bensinpriset gått upp nästan sju kronor sedan maj 2021 och dieseln ökat med 8 kronor per liter får staten betydligt in mer pengar genom momsen på 25 procent som läggs både på råvarukostnaden och energiskatten.
Den ökade momsen är högre än skattesänkningen på diesel. Därmed tjänar staten mer på drivmedel trots skattesänkningen, nettoeffekten på diesel är en skattehöjning med 13 öre per liter. På bensinen har skatt och moms i realiteten sänkts med 9 öre. Räknat på årsbasis är statens vinst 800 miljoner kronor, medan bensinskatten sänkts med 164 miljoner. Staten drar därmed in 666 miljoner mer än förra året. Det säljs, enligt Drivkraft Sverige, ungefär 6,2 miljarder liter diesel per år i Sverige och 2,7 miljarder liter bensin.
Sverige har under fem månader sänkt dieselskatten till EU:s miniminivå, medan bensinskatten skulle kunna sänkas ytterligare. Den 1 oktober höjs skatten på bensin och diesel igen till samma nivå som tidigare.
Läs mer: Sverige kan sänka bensinen ytterligare – trots Dambergs besked
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter