Trots haveriet – därför kan Volvo vinna teknikracet

Volvo Cars tvingas släppa mjukvaran till nya Volvo EX90 utan 10 viktiga funktioner. Men de är långt ifrån den enda biltillverkaren som har problem.
Volkswagen-koncernen har haft ännu större bekymmer och tvingats skjuta upp sitt nya supersystem 2.0 till 2027 och sätter in ett äldre system i nya Porsche Macan och Audi Q6 e-tron.
Men vad är det egentligen biltillverkarna jagar genom att igenom ett utvecklilngshelvete för att få fram Tesla-liknande Core Computing-system?
– Den som först reder ut alla problem och kommer ut på andra sidan blir en enorm vinnare, berättar en person som haft nyckelroller inom europeisk bilindustri.

Nyligen berättade Carup om de stora utmaningarna i Volvo Cars utvecklingsprojekt av ny mjukvara till nya elbilsplattformen SPA2. Förseningar har gjort att nya Volvo EX90 måste levereras till köparna utan 10 utlovade funktioner. Bland annat fungerar inte bilens lidar och dubbelriktade laddning. Källor uppger för Carup att de ledningen varnades för att Volvo Cars inte hade erfarenhet och kompetens för att utveckla core computing. Haveriet med projektet kostar Volvo Cars miljarder.

Men Volvo är långt ifrån ensamma om att ha problem. En lång rad traditionella bilföretag har misslyckats med sin mjukvaruutveckling de senaste åren. Enligt uppgifter kan det i själva verket vara så att Volvo leder racet, trots problem och förseningar. Volkswagen har till och med stoppat sin nya mjukvaruplattform 2.0 från de två nya elbilarna Audi Q6 e-tron. Istället lanseras bilarna på nya PPE-plattformen med en ny version av äldre mjukvara. Problemen är så stora att VW-koncernens mjukvarubolag Cariad skjutit upp sin nya mjukvara för core computing till 2027 eller 2028.

Det är om detta allting handlar. En Core Computer som kan styra alla bilens funktioner och gör att 50-100 datamoduler från underleverantörer kan plockas bort. Utvecklingen är ett helvete, men enorma vinster hägrar på andra sidan. Pressbild: Volvo Cars
Beroendet av underleverantörer kan minskas kraftigt – en revolution som bara Tesla klarat av fullt idag hittills. Pressbild: Volvo Cars

– Det har visat sig svårare än väntat att bygga ny avancerad mjukvara på insidan av traditionella bilföretag. Ofta går det för fort när företagen byter arbetssätt. Volvo Cars och många andra har uppskattat vilken mjukvarukompetens som behövs och hur den ska byggas. Bilföretag är industrialister och har en stor mekanisk kompetens och gör projektstyrning efter det. Alla har underskattat behovet av ledarskap med mjukvarukompetens, berättar en person som haft nyckelroller inom europeisk bilindustri.

De enda som hittills lyckats gå över till ny avancerad mjukvara med core computing är nyare elbilsföretag utanför ”legacy auto” som Tesla, Nio och Rivian. Volvo och Polestar släpper nu ut sin första version på marknaden, även om en del saker återstår att få plats. Volkswagen kommer tidigast 2026, efter att förlorat miljarder och haft enorma problem i sitt utvecklingsbolag Cariad. De försöker nu ta en genväg genom att köpa in sig i Rivian för minst 10 miljarder kronor.

Volkswagen-koncernens supersystem ”2.0” som skulle ha suttit i nya Porsche Macan är försenat till 2027. Istället släpptes bilen med uppdaterad äldre mjukvara. För ägaren spelar det mindre roll, men för tillverkaren blir det dyrare.

Men vad ska då core computing och alla utvecklingsproblem tjäna till? Bilföretagen har ju redan modeller ute som fungerar bra, med gränssnitt i skärmarna som blir allt bättre. För en vanlig bilägare är teknikjakten svår att förstå. Svaret är att det kan ge enorma vinster, och full kontroll över den egna fordonsplattformen. Och möjligheter att uppdatera varenda liten funktion i bilen och utveckla nya magiska finesser i elbilar. Tidigare har en stor del av makten och vinsterna legat hos underleverantörer. Och när bilen var levererad var den färdig – nu kan den fortsätta att förbättras.

– Den som löser utmaningarna har miljarder att tjäna. Volvo kan vara de som ligger bäst till och ute på andra sidan nu, åtminstone till 90 procent. Det handlar om att man kan gå över till en enda central dator som i stort sett styr hela bilen. Tidigare har det behövts 50-100 små elektronikboxar i bilen med halvledare som är i princip omöjliga att uppdatera. På så vis kan biltillverkarna ta över enorma vinstmarginaler från underleverantörer, även om Nvidia äter upp en stor del av det, berättar en person med unik inblick i branschen.

Tesla har lyckats utveckla en helt egen hårdvaruarkitektur och är till skillnad från andra inte beroende av Nvidia.

När plattformen väl är klar är jobbet gjort och det är relativt enkelt att använda samma system med mindre modifieringar i fler bilmodeller och versioner av en arkitektur. Ett nytt problem som uppstått är att Nvidia i princip fått monopol på chip till core computing. Tesla är de enda som lyckas bryta det och använder en egen hårdvarustruktur för core computing, om än med chip från Intel och AMD.

– Det ligger jättemycket pengar i potten. Men när vinstmarginalen flyttar från Bosch, Valeo med flera så är det Nvidia som tar en stor del av kakan. Tesla har som enda biltillverkare lyckats bryta Nvidias dominans, men Nvidia kommer inte att kunna ha monopol i all oändlighet.
LÄS MER: